ملک جهان خزایی
-
قسمت 1: از کودکی تا تحصیلات دانشگاهی در انگلستان -
قسمت 2: ورود به کار طراحی صحنه -
قسمت 3: بازگشت به ایران و ادامه فعالیت ها تا سال ۵۷ -
قسمت 4: کار با پیتر بروک -
قسمت 5: زندگی خانوادگی -
قسمت 6: فعالیت ها پس از انقلاب ۵۷ -
قسمت 7: تجربیات و روشهای کاری-آیا دنیای کودکی، همچنان همراهتان است؟ -
قسمت 8: تجربیات و روش های کاری- بیشتر تحت تاثیر کدام هنرمند بوده اید؟ -
قسمت 9: تجربیات و روش های کاری- سیر تحول دیدگاه اجتماعی سیاسی -
قسمت 10: تجربیات و روش های کاری- تاثیر فعالیت هنری بر شیوه زندگی -
قسمت 11: تجربیات و روش های کاری- ارتباط با سایر هنرها -
قسمت 12: تجربیات و روش های کاری- میتوانید تصور کنید رشته دیگری خوانده بودید -
قسمت 13: تجربیات و روش های کاری- آیا نقاشی را هم ادامه داده اید؟ -
قسمت 14: تجربیات و روش های کاری- برخی چالش ها در فعالیت حرفه ای -
قسمت 15: تجربیات و روش های کاری- به یادماندنی ترین کار -
قسمت 16: تجربیات و روش های کاری- چند خاطره -
قسمت 17: تجربیات و روش های کاری- تاثیر اقامت در خارج از ایران بر زندگی شخصی و کاری -
قسمت 18: تجربیات و روش های کاری- معیارهایتان برای پذیرش یا رد پیشنهادهای کاری چیست؟ -
قسمت 19: تجربیات و روش های کاری- روال انجام کار طراحی صحنه و لباس -
قسمت 20: تجربیات و روش های کاری- درحال حاضر مشغول چه پروژه ای هستید؟ -
قسمت 21: تجربیات و روش های کاری- درباره دنیای خیال و دنیای واقعیت -
قسمت 22: تجربیات و روش های کاری- اثری هست که دلتان خواسته باشد شما کار کرده بودید؟ -
قسمت 23: تجربیات و روش های کاری- قوی ترین انگیزه برای ادامه کار -
قسمت 24: تجربیات و روش های کاری- برنامه روزانه -
قسمت 25: تجربیات و روش های کاری- کدام کارتان را بیش از همه دوست دارید؟ -
قسمت 26: تجربیات و روش های کاری- حضور در جشنواره های خارجی -
قسمت 27: تجربیات و روش های کاری- از تماشای فیلم هایی که خودتان کار کرده اید چه می آموزید؟ -
قسمت 28: تجربیات و روش های کاری- فیلمی هست که الان فکر کنید نباید قبول میکردید؟ -
قسمت 29: طراحی صحنه و لباس، و سایر هنرها- تفاوت طراحی صحنه در سینما و تئاتر -
قسمت 30: طراحی صحنه و لباس، و سایر هنرها- تاریخچه و وضعیت طراحی صحنه و لباس در ایران -
قسمت 31: طراحی صحنه و لباس، و سایر هنرها- رابطه خیال و خلاقیت -
قسمت 32: طراحی صحنه و لباس، و سایر هنرها- هنرمند کیست؟ -
قسمت 33: طراحی صحنه و لباس، و سایر هنرها- ارتباط با فرم های هنری نو -
قسمت 34: طراحی صحنه و لباس، و سایر هنرها- درباره طراحی لباس بر اساس هویت ملی -
قسمت 35: طراحی صحنه و لباس، و سایر هنرها- سینما و تئاتر در دوران تکنولوژی های دیجیتال -
قسمت 36: مخاطب و نقد- درباره مخاطب و نقد -
قسمت 37: مخاطب و نقد- آیا در حوزه طراحی صحنه و لباس در ایران نقد جدی وجود دارد؟ -
قسمت 38: جهان بینی فردی- درباره عشق بلاشرط -
قسمت 39: جهان بینی فردی- چه چیزی در دنیای امروز شما را شگفت زده میکند؟ -
قسمت 40: جهان بینی فردی- زندگی، مرگ، آرزوها، امیدها و ناامیدی ها -
قسمت 41: جهان بینی فردی- پرسشتان از خودتان چیست؟ -
قسمت 42: جهان بینی فردی- توصیه به جوانان -
قسمت 43: جهان بینی فردی- درباره پروژه آرته -
قسمت 44: بحران و هویت- رابطه بین مدرنیسم و هویت ملی -
قسمت 45: جهان دیروز، امروز و فردا- وضعیت جوانان در ایران امروز -
قسمت 46: جهان دیروز، امروز و فردا- جهان و انسان در عصر تکنولوژی های ارتباطی -
قسمت 47: آموزش- فضای آکادمیکِ رشتۀ طراحی صحنه و لباس در ایران
بیوگرافی ملکجهان خزایی
ملکجهان خزایی، متولد ۱۹ مرداد ۱۳۲۸ در روستای حیدرآباد، شهرستان تربت حیدریه، یکی از برجستهترین طراحان صحنه و لباس در سینمای ایران و تئاتر است. او با آثار متعدد در ایران و اروپا، جایگاه ویژهای در این حوزه دارد.
زندگی
ملکجهان خزایی در سال ۱۳۲۸ در روستای حیدرآباد متولد شد. در ۱۴ سالگی به انگلستان مهاجرت کرد و در ۱۶ سالگی وارد دانشگاه شد. او در سال ۱۹۶۷ در رشته هنرهای زیبا نقاشی و مجسمهسازی از دانشگاه لندن فارغالتحصیل شد و در سال ۱۹۷۲ کارشناسی ارشد مدیریت هنری را از افلید یونیورسیتی کالج لندن دریافت کرد. همچنین دوره کارآموزی را در رویال شکسپیر گذراند.
فعالیت حرفهای
خزایی پیش از فعالیت در سینما، در سال ۱۹۷۰ بهعنوان طراح صحنه و لباس در تئاتر رویال کورت لندن فعالیت داشت. او در این دوره نویسنده و تصویرگر دو کتاب کودکان به نامهای سنگ صبور و شاهزاده آهو در فرانسه بود که برای آنها جایزه بهترین نویسنده و تصویرگر کتاب سال را دریافت کرد و بهعنوان نویسنده برگزیده انجمن زنان در فرانسه شناخته شد.
وی طراحی صحنه و لباس نمایشهایی چون مهابهارتا، این موجود شگفتانگیز، دون ژوان و رستمی دیگر، اسفندیاری دیگر را در اروپا بر عهده داشت. در سال ۱۳۷۲ به دعوت وزارت فرهنگ و هنر به ایران بازگشت و بهعنوان طراح دائمی اداره تئاتر مشغول به کار شد. در این دوره با هنرمندانی چون عزتالله انتظامی، داوود رشیدی و رکنالدین خسروی در بیش از ۴۵ نمایش از جمله سنگ و سرنا، بنگاه تئاترال، غروب در دیاری غریب، قصه ماه پنهان و سگی در خرمنجا همکاری کرد.
در سینما، اولین تجربه او در ایران طراحی صحنه و لباس فیلم شازده احتجاب به کارگردانی بهمن فرمانآرا بود. او همچنین در سریالهای تلویزیونی مانند سمک عیار و افسانههای کهن پارسی و فیلمهایی چون صحرای تاتارها، ملاقات با مردان استثنایی، رقصهای مقدس، در غربت، مهابهارتا و اولین پل در اروپا فعالیت داشت. از دیگر آثار برجسته او در سینمای ایران میتوان به سایههای بلند باد، ملکوت، بلندیهای صفر، عاشق فقیر، دل و دشنه، تولد یک پروانه، دو زن، دختران خورشید، نسل سوخته، تیک، باران، دختری بهنام تندر، بانوی کوچک و دخیل اشاره کرد.
خزایی همچنین طراحی صحنه مراسم افتتاحیه و اختتامیه سی و سومین جشنواره فیلم فجر را بر عهده داشت.
افتخارات
برنده لوح زرین انتخاب ویژه سال
سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه در بخش مسابقه بینالملل شانزدهمین جشنواره فیلم فجر ۱۳۷۶ برای تولد یک پروانه
سیمرغ بلورین بهترین صحنهآرایی در بخش مسابقه سینمای ایران دوازدهمین جشنواره فیلم فجر ۱۳۷۲ برای بلندیهای صفر
فیلمشناسی گزیده
تردید ۱۳۸۷
شکارچی ۱۳۸۷
هفت و پنج دقیقه ۱۳۸۷
زمستان است ۱۳۸۴
تنهام نگذار ۱۳۸۳
اشک سرما ۱۳۸۲
تیک ۱۳۸۰
دخیل ۱۳۸۰
دختری بهنام تندر ۱۳۷۹
دختران خورشید ۱۳۷۸
نسل سوخته ۱۳۷۸
دو زن ۱۳۷۷
عاشق فقیر ۱۳۷۴
دل و دشنه ۱۳۷۳
بلندیهای صفر ۱۳۷۲
سایههای بلند باد ۱۳۵۷
زندگی شخصی
ملکجهان خزایی مادر رفیع پیتز، کارگردان و نویسنده ایرانی، است.