مصطفی رحماندوست
-
قسمت 1: مختصری از کودکی و پیشینه خانوادگی -
قسمت 2: شروع علاقه مندی به شعر وادبیات -
قسمت 3: دوران دانشگاه -
قسمت 4: ابتدای دوران کاری -
قسمت 5: فعالیت کانون کتاب کودک و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان -
قسمت 6: ادامه دوران کاری -
قسمت 7: آثار(بخش اول) -
قسمت 8: آثار(بخش دوم) -
قسمت 9: ازدواج و زندگی شخصی -
قسمت 10: اثر مخاطب بر آثار- مواجهه با نقد منفی -
قسمت 11: ادبیات کودک و نوجوان- لالایی -
قسمت 12: ادبیات کودک و نوجوان- نقد شما به قصه های عامیانه -
قسمت 13: ادبیات کودک و نوجوان- نقش قصه گویی و تولید فیلم کودکان در رشد و سلامت کودکان -
قسمت 14: ادبیات کودک و نوجوان- ویژگی های نویسنده کودکان و نوجوانان -
قسمت 15: ادبیات کودک و نوجوان- شعر نو برای کودکان -
قسمت 16: ادبیات کودک و نوجوان- وضعیت کنونی ترانه های کودکانه -
قسمت 17: ادبیات کودک و نوجوان- وظیفه ادبیات کودکان نسبت به فرهنگ و سنت های گوناگون ایرانی -
قسمت 18: ادبیات کودک و نوجوان- جایگاه اسطوره ها و افسانه های ایرانی در ادبیات کودک و نوجوان ما -
قسمت 19: ادبیات کودک و نوجوان- کیفیت پژوهش در ادبیات کودک -
قسمت 20: ادبیات کودک و نوجوان- وضعیت فعلی مطبوعات کودک و نوجوان -
قسمت 21: ادبیات کودک و نوجوان- جایگاه شورای کتاب کودک در اعتلای ادبیات کودکان و نوجوانان ایران -
قسمت 22: ادبیات کودک و نوجوان- درباره طرح مطالعات کودکی -
قسمت 23: ادبیات کودک و نوجوان- درباره توران میرهادی و خدماتش -
قسمت 24: ادبیات کودک و نوجوان- افراد تاثیرگذار در ادبیات کودکان ایران -
قسمت 25: ادبیات کودک و نوجوان- خانه کتاب -
قسمت 26: آزادی- راهکار اشاعه آزادی بیان در ایران -
قسمت 27: آزادی- آزادی یا عدالت؟ -
قسمت 28: آموزش وپرورش، دانشگاه و علم -
قسمت 29: تجربیات و روش کاری- انگیزه ای که شما را به شعر و ادبیات کودکان رساند -
قسمت 30: تجربیات و روش کاری- دنیای شاعری و نویسندگی برای کودکان و نوجوانان -
قسمت 31: تجربیات و روش کاری- عناصر کلیدییک داستان یا شعر موفق کودکانه -
قسمت 32: تجربیات و روش کاری- فرایند کار شما از ایده تا متن نهایی -
قسمت 33: تجربیات و روش کاری- چالش هایی که به عنوان یک شاعر و نویسنده کودک با آن روبه رو بوده اید -
قسمت 34: تجربیات و روش کاری- پروژه هایی که مشتاق به دنبال کردن آنهایید -
قسمت 35: ترجمه و زبان فارسی -
قسمت 36: جهان امروز و فردا -
قسمت 37: جهانبینی فردی- درباره شاهرخ مسکوب -
قسمت 38: جهانبینی فردی- تصور از آینده -
قسمت 39: جهانبینی فردی- بزرگترین دغدغه امروز شما -
قسمت 40: جهانبینی فردی- توصیف خود -
قسمت 41: جهانبینی فردی- تفاوت دنیای خیال شما با دنیای واقعیت -
قسمت 42: جهانبینی فردی- تصویر شما از زندگی -
قسمت 43: جهانبینی فردی- چه چیزی شما را شگفت زده میکند؟ -
قسمت 44: جهانبینی فردی- نزدیک ترین افراد به شما -
قسمت 45: جهانبینی فردی- مرگ و مرگ اندیشی -
قسمت 46: جهانبینی فردی- بزرگترین دغدغه امروز شما -
قسمت 47: جهانبینی فردی- نوشتن کتاب خاطرات -
قسمت 48: جهانبینی فردی- مهاجرت -
قسمت 49: جهانبینی فردی- بهترین توصیه ای که به شما شده است -
قسمت 50: جهانبینی فردی- توصیه به جوانان علاقه من د به فعالیت در حوزه کودک -
قسمت 51: جهانبینی فردی- درباره پروژه آرته باکس -
قسمت 52: سیاست، فرهنگ و نشر- رابطه فرهنگ و ایدئولوژی -
قسمت 53: سیاست، فرهنگ و نشر- وضعیت کپی رایت در ایران -
قسمت 54: فعالیت های بین المللی- درباره موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان -
قسمت 55: فعالیت های بین المللی- حضور در جوامع بین المللی فعال در حوزه ادبیات کودکان و نوجوانان -
قسمت 56: کارگزاران فرهنگ و هنر کودکان و نوجوانان ایران- کیفیت کتاب کودکان در عرصه تصویرگری، متن و چاپ -
قسمت 57: کارگزاران فرهنگ و هنر کودکان و نوجوانان ایران- عملکرد کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان -
قسمت 58: کتاب و کتابخوانی- جایگاه ادبیات کودک در نظام آموزشی -
قسمت 59: کتاب و کتابخوانی- راهکار ترویج کتابخوانی در میان کودکان -
قسمت 60: دربارهی قیصر امینپور -
قسمت 61: هویت- هویت -
قسمت 62: هویت- نسبت میان هویت ملی و زبان فارسی -
قسمت 63: هویت- اهمیت آشنایی با تاریخ
مصطفی رحماندوست |
شاعر، نویسنده و مترجم ادبیات کودک و نوجوان
زادروز: ۱ تیر ۱۳۲۹،
همدان
حوزه فعالیت: شاعر، نویسنده، مترجم، مدرس دانشگاه
تحصیلات: کارشناسی و کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی از
دانشگاه تهران | درجه یک هنری (دکترا)
افتخارات: از داوران جشنوارههای بینالمللی شعر و کتاب
کودک | سردبیر نشریات متعدد حوزه کودک و نوجوان
زندگی و تحصیلات
مصطفی رحماندوست، یکی از
سرشناسترین چهرههای ادبیات کودک و نوجوان ایران، در ۱ تیر ۱۳۲۹ در همدان متولد شد. از کودکی به شعر و
ادبیات علاقهمند بود و توانایی خود را در سرودن شعر از سن یازدهسالگی کشف
کرد. او در دبیرستان ابنسینا همدان تحصیل کرد و به دلیل عشق به مطالعه، بسیاری
از کتابهای کتابخانه مدرسه را مطالعه نمود.
پس از اخذ مدرک کارشناسی
زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران، به عنوان کارشناس کتابهای خطی در
کتابخانه مجلس مشغول به کار شد. او سپس در حوزه مدیریت فرهنگی نقشآفرینی کرد
و در سال ۱۳۷۱ موفق
به دریافت مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی شد. رحماندوست پس از دریافت درجه یک هنری
(معادل دکترا)، در دانشگاهها به تدریس ادبیات کودک و نوجوان، داستاننویسی
و قصهگویی پرداخت.
فعالیتهای فرهنگی و
مدیریتی
رحماندوست بیش از سه
دهه در حوزه کودک و نوجوان فعالیت مستمر داشته است و در این مدت در سمتهای
مختلف فرهنگی و رسانهای به کار مشغول بوده است:
- مدیر
مرکز نشریات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
- مدیرمسئول
نشریات رشد و سردبیر رشد دانشآموز
- پدیدآورنده
و سردبیر سروش کودکان و نوجوانان
- سردبیر
مجله شهرزاد قصهگو
- مدیرکل
دفتر مجامع و فعالیتهای فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (به مدت سه سال)
- مشاور
رئیس کتابخانه ملی ایران و مؤسس پایگاه اینترنتی «کتابخانه ملی کودک و نوجوان
ایران»
او همچنین یکی از
اعضای اصلی هیئت داوران جشنوارههای بینالمللی فیلم، تئاتر و شعر کودک و نوجوان
در ایران بوده و عضو هیئت داوری کتاب سال و جشنوارههای کتاب کودک و نوجوان
نیز بوده است.
آثار و تألیفات
رحماندوست بیش از ۳۱۴ عنوان کتاب در زمینه شعر، داستان، ترجمه و
پژوهش در ادبیات کودک منتشر کرده است. آثار او با تیراژ بیش از ۶.۵ میلیون نسخه، در سیزده زبان مختلف ترجمه شدهاند. برخی از آثار شاخص او عبارتند از:
مجموعه شعر کودک و
نوجوان
- صد
دانه یاقوت یکی
از محبوبترین اشعار کودکانه ایران
- ترانههای
نوازش
- ترانههای
نیایش
- لالاییها
(لالایی عاشورا، گنجشک لالا)
- قصههای
پنج انگشت
- بازی
با انگشتها
- زیباتر
از بهار
- باغ
مهربانیها
- هیچانهها
داستان و ترجمه
- قصه
دو لاکپشت تنها
- بازی
با انگشتها
- سه
قدم دورتر شد از مادر
- دو
تا عروس، دو تا داماد
- سفید
بود، سفید تنها بود
- ریشهها
در خاک، شاخهها در باد
فرهنگ و دانشنامه
- فرهنگ
آسان: دانشنامه ویژه کودکان و نوجوانان
- فوت
کوزهگری (مجموعهای از ضربالمثلهای ایرانی)
- قصهگویی،
اهمیت و راه و رسم آن
دیدگاهها و
تأثیرگذاری اجتماعی
رحماندوست از جمله منتقدان
وضعیت آموزش در ایران است و بر این باور است که تعلیم و تربیت رایگان باید
برای همه کودکان فراهم باشد. او در
مصاحبهای در سال ۱۴۰۳،
از مشکلات آموزش و عدم عدالت در دسترسی به مدارس دولتی و خصوصی انتقاد کرد.
علاوه بر فعالیتهای
داخل کشور، رحماندوست با استفاده از تسهیلات آسان نشر، آثار خود را تحت
عنوان «عمو مصطفی» در آمریکا منتشر کرد تا کودکان ایرانی خارج از کشور نیز
بتوانند کتابهای او را مطالعه و گوش دهند.