بهروز هادی زنوز
-
قسمت 1: دوران زندگی و تحصیل -
قسمت 2: دوران کاری و ازدواج -
قسمت 3: گزیده آثار -
قسمت 4: گزیده آثار -
قسمت 5: آثار منتشر نشده -
قسمت 6: افراد تاثیرگذار -
قسمت 7: بزرگترین چالش -
قسمت 8: تدریس -
قسمت 9: توصیه به جوانان -
قسمت 10: مهم ترین دغدغه -
قسمت 11: اقتصاد ایران- اقتصاد بعد از انقلاب ۵۷ -
قسمت 12: اقتصاد ایران- اقتصاد مقاومتی -
قسمت 13: اقتصاد ایران- بهره ور در اقتصاد -
قسمت 14: اقتصاد ایران- تعامل با دنیا -
قسمت 15: اقتصاد ایران- تمرکززدایی در برنامه ریزی ملی -
قسمت 16: اقتصاد ایران- درآمدهای مالیاتی دولت -
قسمت 17: اقتصاد ایران- فروش نفت -
قسمت 18: اقتصاد ایران- مهم ترین مباحث اقتصادی امروز -
قسمت 19: اقتصاد ایران- نظام مالیاتی -
قسمت 20: اقتصاد ایران- وضعیت علم اقتصاد در ایران -
قسمت 21: بورس و بانک مرکزی- بانک مرکزی -
قسمت 22: بورس و بانک مرکزی- حباب بورس -
قسمت 23: بورس و بانک مرکزی- حساب ذخیره ارزی -
قسمت 24: بورس و بانک مرکزی- عملکرد بورس در ایران -
قسمت 25: بورس و بانک مرکزی- قیمت جهانی نفت و نرخ ارز در ایران -
قسمت 26: بورس و بانک مرکزی- نرخ ارز در کشورهای توسعه یافته -
قسمت 27: توسعه- انسان در برنامه ریزی توسعه -
قسمت 28: توسعه- انقلاب و توسعه -
قسمت 29: توسعه- ایران و توسعه -
قسمت 30: توسعه- توسعه پایدار -
قسمت 31: توسعه- توسعه و دموکراسی -
قسمت 32: توسعه- دولت و بخش خصوصی -
قسمت 33: توسعه- دولت و طبقات اجتماعی -
قسمت 34: توسعه- توسعه سیاسی و توسعه اقتصادی -
قسمت 35: توسعه- صندوق توسعه ملی -
قسمت 36: توسعه- طرح آمایش زمین -
قسمت 37: توسعه- مفهوم توسعه و ابعاد آن -
قسمت 38: جهان امروز و آزادی و امنیت- اهمیت شناخت از تاریخ -
قسمت 39: جهان امروز و آزادی و امنیت- بهار عربی؛ آزادی یا امنیت -
قسمت 40: جهان امروز و آزادی و امنیت- بیمه -
قسمت 41: جهان امروز و آزادی و امنیت- پیامدهای کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ -
قسمت 42: جهان امروز و آزادی و امنیت- جامعه اطلاعاتی -
قسمت 43: جهان امروز و آزادی و امنیت- شاخص بینوایی -
قسمت 44: جهان امروز و آزادی و امنیت- عدالت اجتماعی -
قسمت 45: جهان امروز و آزادی و امنیت- فقر و نابرابری -
قسمت 46: جهان امروز و آزادی و امنیت- مفهوم آزادی -
قسمت 47: جهان امروز و آزادی و امنیت- وضعیت چاپ و نشر -
قسمت 48: اثر مخاطب بر آثار- جایگاه مخاطب -
قسمت 49: اثر مخاطب بر آثار- نقد و جایگاه آن -
قسمت 50: جهانبینی فردی- بحران های اجتماعی -
قسمت 51: جهانبینی فردی- توصیفی از خود -
قسمت 52: جهانبینی فردی- توصیه ای به دانشجویان اقتصاد -
قسمت 53: جهانبینی فردی- خوشبختی -
قسمت 54: جهانبینی فردی- مرگ اندیشی
بهروز هادی زنوز، اقتصاددان برجسته ایرانی، در اول شهریور ۱۳۲۴ در روستای شمشک واقع در لواسانات استان تهران متولد شد. والدین ایشان اهل زنوز و آذری هستند. وی تحصیلات ابتدایی خود را در مناطق معدنی استان مازندران گذراند و در یازدهسالگی به همراه خانواده به تهران مهاجرت کرد. زنوز تحصیلات دانشگاهی خود را در دانشگاههای تهران و ابوریحان بیرونی به پایان رساند.
در طول دوران حرفهای، زنوز به مدت چهار سال به عنوان همکار ایرانی کارشناسان سازمان ملل متحد فعالیت کرد و یک سال نیز به عنوان کارشناس این سازمان در کشور موریس مشغول به کار بود. از سال ۱۳۵۶، او به تدریس در دانشگاه پرداخت و بخش عمده فعالیتهای دانشگاهی خود را در دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی انجام داد. وی در سال ۱۳۸۷ با مرتبه علمی دانشیاری از این دانشگاه بازنشسته شد.
زنوز دروس متعددی از جمله اقتصاد کلان، اقتصاد شهری و منطقهای، اقتصاد صنعتی، ارزیابی اقتصادی طرحها و اقتصاد ایران را در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا تدریس کرده است. او نقش مهمی در تهیه و تدوین روشهای استخراج جداول داده-ستانده محلی و منطقهای در مطالعات اقتصاد ایران داشته و شاگردان بسیاری را تربیت کرده است که در بخشهای خصوصی و دولتی به مناصب مرتبط با اقتصاد دست یافتهاند.
از جمله پژوهشهای برجسته زنوز میتوان به مطالعات شهری در دهه ۱۳۶۰ اشاره کرد که در آنها گزارشها و مشاورههای ارزشمندی درباره درآمدزایی پایدار شهرداریها ارائه داده است. وی همچنین با ترجمه و تألیف آثار مهم اقتصادی، نگاه علمی خود را بدون تأثیرپذیری از آرمانگرایی و ایدئولوژیزدگی به نمایش گذاشته است.
در دوره زمانی ۱۳۵۵ تا ۱۴۰۲، زنوز ۱۶ جلد کتاب به زبان فارسی تألیف کرده و ۵ مقاله به زبان انگلیسی در نشریات معتبر داخلی و بینالمللی و ۱۹ مقاله در نشریات علمی-پژوهشی داخلی به چاپ رسانده است. او مدیریت علمی ۷ طرح پژوهشی بزرگ را بر عهده داشته و گزارشهای کارشناسی متعددی برای مراکز تحقیقاتی کشور، وزارتخانهها و اتاق بازرگانی تهیه کرده است.
به گفته همکاران و پیشکسوتان حوزه اقتصاد، یکی از نقاط قوت زنوز توانایی همکاری با گرایشهای فکری و عقیدتی متنوع است که این ویژگی او را به شخصیتی برجسته در جامعه علمی ایران تبدیل کرده است.