محمدمهدی عسگرپور
-
قسمت 1: زندگی شخصی -
قسمت 2: از نیاد فارابی تا مدریت گروه کودک شبکه دو(۱۳۷۲-۱۳۶۴) -
قسمت 3: از قائم مقامی مدریت شبکه دو تا معاونت فرهنگی شهرداری تهران(۱۳۸۷-۱۳۷۲) -
قسمت 4: مدریت خانه سینما(قسمت اول) -
قسمت 5: مدریت خانه سینما(قسمت دوم) -
قسمت 6: دوران فیلمسازی -
قسمت 7: نائب رئیس فدراسیون بین المللی تهیه کنندگان فیلم -
قسمت 8: تجربيات و روش هاي كاري- در سینما بیشتر تحت تاثیر چه کسانی هستید؟ -
قسمت 9: تجربيات و روش هاي كاري- فرآیند انتخاب سوژه تا خلق اثر برای شما چگونه است؟ -
قسمت 10: تجربيات و روش هاي كاري- سینما برای شما چه مفهومی دارد؟ -
قسمت 11: تجربيات و روش هاي كاري- کدام فیلم ها شما را بیشتر تحت تاثیر قرار میدهد؟ -
قسمت 12: تجربيات و روش هاي كاري- نظر شما درباره سانسور -
قسمت 13: تجربيات و روش هاي كاري- حضور درجشنواره ها چه تاثیری بر کیفیت و کمیت آثار شما دارد؟ -
قسمت 14: تجربيات و روش هاي كاري- سخت ترین روزهای شما به عنوان مدیر سینمایی -
قسمت 15: تجربيات و روش هاي كاري- برنامه روزانه و اهداف آینده -
قسمت 16: تجربيات و روش هاي كاري- بین زندگی شخصی و حرفه ای -
قسمت 17: اثر مخاطب بر آثار- رابطه مخاطب و فیلمساز -
قسمت 18: اثر مخاطب بر آثار- نمایش آثار به شما چه می آموزد؟ -
قسمت 19: سینما- دنیای کارگردانی -
قسمت 20: سینما- وضعیت نقد سینمایی در ایران -
قسمت 21: سینما- شباهت ها و تفاوت های سه نسل از فیلمسازان ایرانی -
قسمت 22: سینما- رابطه آموزش و پرورش فرهنگ و سینما -
قسمت 23: سینما- تحولات سینمایی ایران در سالهای اخیر -
قسمت 24: سینما- چه خطری آینده ایران را تهدید میکند و راه حل آن چیست؟ -
قسمت 25: سینما- سینمای ملی چیست؟ -
قسمت 26: سینما- جهان و سینما در عصر تکنولوژی به کجا میرود؟ -
قسمت 27: سینما- مقایسه فیلمسازی در ایران با دیگر کشورهای صاحب سینما -
قسمت 28: سینما- نسبت سینمای ایران با بازارهای جهانی فیلم -
قسمت 29: جهان بيني فردي- ارتباطتان با سایر هنرها چگونه است؟ -
قسمت 30: جهان بيني فردي- تفاوت و تعادل بین دنیای خیال و واقعیت -
قسمت 31: جهان بيني فردي- تعریف شما از هنر چیست؟ -
قسمت 32: جهان بيني فردي- آیا برای هنرمند نقش اجتماعی قائل هستید؟ -
قسمت 33: جهان بيني فردي- جهانی شدن، هویت ملی و هنرهای جدید
محمدمهدی عسگرپور علی متولد ۳ دیماه ۱۳۴۲ در تهران، کارگردان، نویسنده، تهیهکننده و مدیر فرهنگی برجسته ایرانی است. وی فارغالتحصیل رشته سینما از دانشکده صدا و سیماست و فعالیت هنری خود را از سال ۱۳۶۶ با ساخت فیلمهای کوتاه آغاز کرد.
او در طول چهار دهه فعالیت هنری و مدیریتی، مسئولیتهای مهمی در نهادهای سینمایی، تلویزیونی و فرهنگی کشور بر عهده داشته و یکی از تأثیرگذارترین چهرههای سینمای ایران بهشمار میآید.
سوابق اجرایی و مدیریتی
مدیرعامل خانه هنرمندان ایران
رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل خانه سینما
رئیس هیئت مدیره موزه موسیقی ایران
معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی
قائممقام مدیر شبکه ۲ سیما
مدیر گروه کودک و نوجوان شبکه ۲ سیما
معاونت واحد جنگ بنیاد سینمایی فارابی
عضو بخش فرهنگی بنیاد سینمایی فارابی از بدو تأسیس
نایب رئیس فدراسیون بینالمللی انجمن تهیهکنندگان فیلم FIAPF از سال ۱۳۸۹
دبیر انجمن صنفی شرکتهای ویاودی VOD از زمان همهگیری کرونا
مدرس کارگردانی در دانشگاه صدا و سیما
دبیری و داوری جشنوارهها و رویدادهای هنری
دبیر اولین جایزه جهانی پوستر ادیان توحیدی
دبیر اولین سمپوزیوم بینالمللی مجسمهسازی تهران
دبیر جشن بزرگ سینمای ایران دوره نهم
دبیر بیستمین و بیست و یکمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم فجر
دبیر جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان دورههای هفدهم و هجدهم
دبیر جشنواره بینالمللی فیلم خزر مازندران
داور جشنوارههای بینالمللی از جمله زردآلوی طلایی ایروان، کیتزبوهل اتریش، جشنواره ملی بهار و جشنواره فیلم کوتاه تهران
داور سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر
کارنامه کارگردانی سینما
مهمان داریم ۱۳۹۲
هفت و پنج دقیقه ۱۳۸۷
اقلیما ۱۳۸۵
قدمگاه ۱۳۸۲
پرواز در نهایت ۱۳۶۹
کارگردانی مجموعههای تلویزیونی
رهایم نکن ۱۳۹۷
نفس گرم ۱۳۹۴
شیدایی ۱۳۹۰
جراحت ۱۳۸۹
اتوبوس ۱۳۸۸
گلهای گرمسیری ۱۳۸۷
روحالله ۱۳۷۴
نقطه اوج ۱۳۷۱
بهعنوان نویسنده
مهمان داریم ۱۳۹۲
اقلیما ۱۳۸۵
پرواز در نهایت ۱۳۶۹
بهعنوان تهیهکننده
ماجان ۱۳۹۵
متولد ۶۵ ۱۳۹۴
پرواز در نهایت ۱۳۶۹
افتخارات و جوایز
نامزد سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی برای قدمگاه در جشنواره فجر دوره ۲۲، سال ۱۳۸۲
نامزد سیمرغ بلورین بهترین فیلم اول و دوم برای قدمگاه در همان دوره
برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم در بخش فیلمهای دوم کارگردان و بهترین اثر هنروتجربه در همان دوره
نامزد سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی برای اقلیما در جشنواره فجر دوره ۲۵، سال ۱۳۸۵
نامزد سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی برای مهمان داریم در جشنواره فجر دوره ۳۲، سال ۱۳۹۲
برنده جایزه بهترین فیلم آسیایی در بخش بینالملل جشنواره فیلم فجر ۱۳۹۲
نکته برجسته
یکی از مهمترین فعالیتهای فرهنگی محمدمهدی عسگرپور، دبیری دو دوره از جشنواره بینالمللی فیلم فجر دورههای ۲۰ و ۲۱ است. در دوره مدیریت او، این جشنواره موفق به کسب عنوان «الف» شد و بهعنوان یک رویداد بینالمللی در سطح جهانی شناخته شد.