هادی خانیکی
-
قسمت 1: کودکی و پیشینه خانوادگی -
قسمت 2: مهاجرت به مشهد و دوران دبیرستان -
قسمت 3: دوره کارشناسی -
قسمت 4: دوران زندان و مبارزات -
قسمت 5: تحصیلات تکمیلی -
قسمت 6: جهان مطبوعات -
قسمت 7: عضویت در انجمن ها و موسسات -
قسمت 8: جهان دانشگاه -
قسمت 9: جهان گفت و گو -
قسمت 10: کتاب های چاپ نشده -
قسمت 11: ازدواج و زندگی شخصی -
قسمت 12: تجربیات و روش های کاری- بهترین توصیه در حوزه ارتباطات و توصیه شما به جوانان -
قسمت 13: تجربیات و روش های کاری- چالش هایی که از ابتدای راه با آن روبه رو بوده اید؟ -
قسمت 14: تجربیات و روش های کاری- بهترین توصیه ای که به شما به عنوان یک پژوهشگر شده است -
قسمت 15: تجربیات و روش های کاری- توصیه ی شما به جوانان علاقه مند به حوزه ی ارتباطات -
قسمت 16: تجربیات و روش های کاری- برنامه کار روزانه -
قسمت 17: دانشگاه، علم وتوسعه- وضعیت کنونی دانشگاه های ایران -
قسمت 18: دانشگاه، علم وتوسعه- دلایل عدم ارتباط دانشگاه و صنعت در ایران -
قسمت 19: سنت، مدرنیته و شرایط ما- مهم ترین پیام مدرنیته چیست؟ -
قسمت 21: سنت، مدرنیته و شرایط ما- رابطه مدرنیسم با هویت ملی ما چه میتواند باشد؟ -
قسمت 21: سنت، مدرنیته و شرایط ما- غرب ستیزی و تبعات آن -
قسمت 22: سنت، مدرنیته و شرایط ما- در جامعه ی کنونی ایران خانواده چه جایگاهی دارد؟ -
قسمت 23: روشنگری و روشنفکر- روشن فکر و مهم ترین وظیفه ی او -
قسمت 24: روشنگری و روشنفکر- علت قهر روشن فکران از حضور در صحنه ی اجتماع در سال های اخیر -
قسمت 25: روشنگری و روشنفکر- آیا دوران روشن گری سرآمده و دوره علم و تکنولوژی است چیست؟ -
قسمت 26: گفتگو- عامل هم زیستی مسالمت آمیز اقوام ایرانی -
قسمت 27: گفتگو- شرایط گفتگو و تفاهم چیست؟ -
قسمت 28: سیاست و فرهنگ- وضعیت فرهنگی امروز ما چگونه است؟ -
قسمت 29: سیاست و فرهنگ- آیا علوم انسانی و فرهنگ در ایران با بدفهمی مواجه است -
قسمت 30: سیاست و فرهنگ- اگر علوم انسانی را شاخه ای از علوم بدانیم، اسلامی کردن آن به چه معناست -
قسمت 30: تاریخ معاصر، روشنفکری و ادبیات- اهمیت فهم تاریخ -
قسمت 31: سیاست و فرهنگ- نسبت بین سکولاریسم و دین و دینداری چیست؟ -
قسمت 32: سیاست و فرهنگ- در جهان کنونی اسلام عقلی یا عقل اسلامی؟ -
قسمت 34: تاریخ معاصر، روشنفکری و ادبیات- عناصر کلیدی بقا و حفظ ایران در برابر رویدادهای سهمگین -
قسمت 35: تاریخ معاصر، روشنفکری و ادبیات- علت کم رونقی کتابفروشی و مطالعه امروزه چیست؟ -
قسمت 36: حقوق شهروندی- تاریخچه حقوق شهروندی به چه زمانی میرسد؟ -
قسمت 37: دموکراسی- موانع فکری و مبنایی اندیشه دموکراسی در ایران -
قسمت 38: دموکراسی- جای خالی روشنفکران و نخبگان در جنبش های اعتراضی اخیر -
قسمت 39: مطبوعات- مقایسه و بررسی دو دوره مختلف در مطبوعات -
قسمت 40: مطبوعات- نسبت ساختار مشروطه و مطبوعات -
قسمت 41: مطبوعات- وظیفه ی مطبوعات و نقش تاریخی ای که ایفا می کنند چیست؟ -
قسمت 42: مطبوعات- دشواری های روزنامه نگاری و نوآوری در روزنامه نگاری امروز -
قسمت 43: مطبوعات- روزنامه نگاری آموختنی است یا تجربی؟ -
قسمت 44: مطبوعات- علت تیراژ پایین روزنامه های کنونی -
قسمت 45: مطبوعات- اخلاق خبرنگاری -
قسمت 46: نظرات عمومی درباره مسائل فرهنگی و اجتماعی- مهم ترین مساله و چالش کنونی جامعه ما به نظر شما چیست؟ -
قسمت 47: نظرات عمومی درباره مسائل فرهنگی و اجتماعی- تاثیر اختلاف طبقاتی بر مشکلات اجتماعی -
قسمت 48: نظرات عمومی درباره مسائل فرهنگی و اجتماعی- هویت چیست؟ -
قسمت 49: جهان امید و سیاست: -
قسمت 50: جهان امید و سیاست- منظور از امید چیست؟ -
قسمت 51: جهان امروز، آزادی و امنیت- آزادی و ابعاد آن -
قسمت 52: جهان امروز، آزادی و امنیت- آزادی مهم تر است یا عدالت؟ -
قسمت 53: جهان امروز، آزادی و امنیت- بهار عربی؛ آزادی مهمتر است یا امنیت -
قسمت 54: جهان توسعه- جهان توسعه -
قسمت 55: جهان توسعه- رابطه توسعه و دموکراسی -
قسمت 56: جهان توسعه- آیا انقلاب و توسعه میتوانند در یک راستا باشند -
قسمت 57: جهان توسعه- مراحل توسعه -
قسمت 58: جهان امروز و فردا- جهانی شدن -
قسمت 59: جهان امروز و فردا- آرمانگرایی در نسل پیشین و فعلی -
قسمت 60: جهانبینی فردی- درباره نظرات شاهرخ مسکوب -
قسمت 61: جهان بینی فردی- چه تصوری از آینده دارید؟ -
قسمت 62: جهان بینی فردی- بزرگترین دغدغه امروزتان چیست؟ -
قسمت 63: جهان بینی فردی- بحران های اجتماعی چه اندازه شما را تحت تاثیر قرار میدهند؟ -
قسمت 64: جهان بینی فردی- توصیف خود -
قسمت 65: جهان بینی فردی- خوشبختی -
قسمت 66: جهان بینی فردی- امروزه چه چیزی بیش از همه شما را به شگفتی وا میدارد؟ -
قسمت 67: جهان بینی فردی- در حال حاضر نزدیک ترین افراد به شما چه کسانی اند؟ -
قسمت 68: جهان بینی فردی- آیا از موقعیت فعلی خود رضایت دارید؟ -
قسمت 69: جهان بینی فردی- بزرگترین آرزو -
قسمت 70: جهان بینی فردی- تا کنون به مهاجرت فکر کرده اید؟ -
قسمت 71: جهان بینی فردی- نظرتان درباره پروژه آرته باکس چیست؟ -
قسمت 72: جهان بینی فردی- مهم ترین پرسشی که از خود کرده اید چیست؟
هادی خانیکی، متولد ۸ آبان ۱۳۲۹ (تولد شناسنامهای: ۲۸ تیرماه ۱۳۳۰) در روستای خانیک از
توابع شهرستان گناباد، روزنامهنگار، استاد برجسته علوم ارتباطات و یکی از چهرههای
تأثیرگذار در عرصه رسانه و جامعه مدنی در ایران است. او همچنین عضو شورای مرکزی
حزب اتحاد ملت ایران و از اعضای پیشین شورای مرکزی جبهه مشارکت ایران بوده است.
تحصیلات
- دکتری
علوم ارتباطات: دانشگاه علامه طباطبایی تهران ۱۳۸۱
- کارشناسی
ارشد علوم ارتباطات: دانشگاه علامه طباطبایی تهران ۱۳۷۴
- کارشناسی
پژوهشگری علوم اجتماعی: دانشگاه شهید بهشتی تهران ۱۳۶۴
- پیش
از آن، او در رشتههای ریاضی، عمران ملی و راه و ساختمان در دانشگاههای
شیراز و علم و صنعت تحصیل کرد، اما این دورهها را ناتمام رها کرد.
زندگی حرفهای و سمتهای اجرایی
خانیکی در دوران ریاستجمهوری سید محمد
خاتمی بهعنوان مشاور رئیسجمهور در امور رسانه و مطبوعات و سپس در امور فرهنگی
فعالیت کرد. در این دوران، او نقش مهمی در ارتقای گفتمان رسانهای و فرهنگی کشور
داشت.
وی همچنین بهعنوان معاون فرهنگی و
اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، پایهگذار کانونهای فرهنگی، هنری و
اجتماعی دانشجویی در دانشگاههای ایران شد که این اقدام نقطه عطفی در گسترش فعالیتهای
دانشجویی و اجتماعی کشور محسوب میشود.
او سردبیر دو نشریه برجسته،
"آیین" و "آیین گفتگو" بود که هر دو در سال ۱۳۹۰ توقیف شدند.
آثار علمی و پژوهشی
هادی خانیکی با تألیف و ترجمه آثار
متعددی در حوزه علوم ارتباطات به توسعه این علم کمک کرده است. از جمله آثار او میتوان
به موارد زیر اشاره کرد:
- قدرت، جامعه مدنی و مطبوعات
- عوامل اجتماعی توسعهنیافتگی مطبوعات در ایران
- وضعیت زنان در مطبوعات و مطبوعات زنان در ایران
میراث و دستاوردها
خانیکی به دلیل نگاه علمی و رویکرد انتقادی خود، یکی از تأثیرگذارترین چهرهها در حوزه رسانه و علوم ارتباطات در ایران به شمار میرود. تأثیرات او در گسترش گفتمان جامعه مدنی، حمایت از فعالیتهای دانشجویی و تقویت فضای رسانهای ایران، او را به یکی از مهمترین چهرههای ارتباطات کشور تبدیل کرده است.