مصطفی ملکیان
-
قسمت 1: کودکی -
قسمت 2: بعد از دیپلم -
قسمت 3: طلبگی -
قسمت 4: بازگشت به دانشگاه -
قسمت 5: زندگی خانوادگی -
قسمت 6: تالیفات -
قسمت 7: تجربیات و روش کاری- سیر فکری -
قسمت 8: تجربیات و روش کاری- فیلسوفانی که بیشترین تاثیر را بر شما گذاشته اند -
قسمت 9: تجربیات و روش کاری- تاثیر آثار و ترجمه ها بر روی جامعه و فضای علمی -
قسمت 10: تجربیات و روش کاری- اگر با شناخت کنونی خود به عقب برگردید، سراغ چه آثاری برای ترجمه و تالیف میروید؟ -
قسمت 11: تجربیات و روش کاری- دغدغه و سوال مرکزی برای اندیشه های فلسفی، تاریخی و عرفانی -
قسمت 12: تجربیات و روش کاری- بهترین توصیه ای که به شما به عنوان استاد، پژوهشگر و مترجم شده است، چیست؟ -
قسمت 13: تجربیات و روش کاری- دنیای خیال شما با دنیای واقعی بیرون چه تفاوت هایی دارد؟ -
قسمت 14: تجربیات و روش کاری- پایداری در راه نوشتن و پژوهش را از کجا کسب کرده اید؟ -
قسمت 14: فلسفه- بشر غیر از عقل، چه ابزار دیگری برای درک پیرامون خود و چاره جویی برای زندگی بهتر دارد؟ -
قسمت 15: تجربیات و روش کاری- خط قرمز مترجم -
قسمت 16: اخلاق- مرزبندی و محدودیت انسانها بر اساس جنسیت، عقاید و نژاد و امثالهم چگونه توجیه میشود؟ -
قسمت 17: اخلاق- رابطه دین و اخلاق -
قسمت 18: اخلاق- ارتباط قانون و اخلاق -
قسمت 19: اخلاق- مفهوم جمله حفظ نظام از همه ی واجب ها واجب تر است -
قسمت 20: اخلاق- حکم اخلاقی اعترافات اجباری -
قسمت 21: اخلاق- ماموریت سیاست از منظره آموزه های دینی؛ اخلاق تابع سیاست یا سیاست تابع اخلاق؟ -
قسمت 22: اخلاق- تعریف قدرت در جهان امروز -
قسمت 23: اخلاق- تکلیف ما با قدرت چیست؟ -
قسمت 24: اخلاق- تکلیف ما با قدرت چیست؟ -
قسمت 25: دین- حقوق بشر اسلامی -
قسمت 26: دین- بزرگترین خطر برای دین -
قسمت 27: فلسفه- نسبت میان فلسفه و ایدئولوژی -
قسمت 28: فلسفه- اندیشه چونه میتواند باعث تحول شود؟ -
قسمت 29: فلسفه- چرا فلسفه در کشور ما با جامعه و سیاست نسبتی ندارد؟ -
قسمت 30: فلسفه- مهمترین خطر برای علوم انسانی و جامعه شناسی در ایران -
قسمت 31: فلسفه- در جهان امروز، اندیشه ی موجود در پس داعیه ساختن جامعه چیست؟ -
قسمت 32: فلسفه- فاصله دنیای امروز و ایران در دانش فلسفه -
قسمت 33: فلسفه- ارتباط فلسفه و دموکراسی -
قسمت 34: فلسفه- فلسفه اسلامی و ریشه هایش -
قسمت 36: فلسفه- چه عنصری نقش ترمز را در ورود فلسفه و نوآوری در آن برای ما داشته است؟ -
قسمت 37: سنت و مدرنیته- دورنمای دموکراسی در ایران با توجه به کشمکش دین و سکولاریسم -
قسمت 38: سنت و مدرنیته- ارتباط مدرنیسم و جهانی شدن با هویت ملی -
قسمت 39: سنت و مدرنیته- غرب ستیزی -
قسمت 40: سنت و مدرنیته- مدرنیته و مهم ترین پیام آن -
قسمت 41: جهان امروز و فردا- آزادی مهم تر است یا قانون -
قسمت 42: جهان امروز و فردا- آزادی مهم تر است یا عدالت -
قسمت 43: جهان امروز و فردا- رابطه آزادی نقد و خلاقیت -
قسمت 44: جهان امروز و فردا- آگاهی چیست؟ رابطه آن با جهان مادی چگونه است؟ -
قسمت 45: جهان امروز و فردا- بهار عربی: آزادی مهم تر است یا امنیت؟ -
قسمت 46: جهان امروز و فردا- نظرتان درباره نوشته مسکوب چیست؟ -
قسمت 47: جهان امروز و فردا- ارتباط عقل و عشق -
قسمت 48: جهان امروز و فردا- ارتباط عقل و عشق ۲ -
قسمت 49: جهان امروز و فردا- توصیه به جوانان -
قسمت 50: جهان امروز و فردا- پروژه آرته -
قسمت 51: جهان امروز و فردا- آرمانگرایی؛ دیروز و امروز -
قسمت 52: جهان امروز و فردا- آزادی و دامنه آن
مصطفی ملکیان در ۱۲ خرداد ۱۳۳۵ در
شهرضا، از شهرهای استان اصفهان، به دنیا آمد. دورهیِ دبستان و بخش اعظم دورهیِ
دبیرستان را در زادگاه خود طی کرد و پس از اخذ دیپلم ریاضی در تهران، تحت تأثیر
توصیهیِ پدر و مادر و فشار برخی خویشان ابتدا به رشتههای فنی-مهندسی روی آورد و
تحصیلات دانشگاهی خود را از سال ۱۳۵۲ در رشتهیِ مهندسی مکانیک در دانشکدهیِ فنی
دانشگاه تبریز آغاز کرد. اما پس از دو سال تحصیل در این رشته به این نتیجه رسید که
درست نیست شکافی میان رشتهیِ تحصیلیاش و رشتههایی که دلش در گرو آنها بود، یعنی
علوم انسانی، وجود داشته باشد. لذا از تحصیل انصراف داد و مجدداً در کنکور شرکت
کرد و با رتبهیِ اول در رشتهیِ فلسفهیِ اسلامی در دانشگاه تهران پذیرفته شد و
تحصیل را آغاز کرد. کلاسهای مرتضی مطهری را جزو معدود کلاسهای قابل استفاده در آن
رشته یافت. در کلاسهای مهرداد بهار و عبدالحسین زرینکوب نیز بطور مستمع آزاد
شرکت میکرد و بسیار علاقهمند و شیفتهیِ آنان بود. به منزل مرحوم امیرحسین یزدگردی
نیز، که استاد زبان و ادبیات فارسی شان بود، دائما رفت و آمد داشت و در تحقیقات
علمی دستیار ایشان بود. در اواخر دورهیِ کارشناسی، زمانی که فقط یک ترم از تحصیلش
باقی مانده بود، رژیم شاه به دلیل در دست داشتن آثار دکتر علی شریعتی او را دستگیر
و چند روز زندانی کرد و به دنبال آن از ادامه تحصیل در دانشگاه محروم شد. پس از
پیروزی انقلاب اسلامی به دانشگاه بازگشت و در تیرماه 13۵۸ فارغ التحصیل شد. در همان تیرماه ۵۸ با خانم سیمین صالح ازدواج
کرد و در همان سال به منظور تحصیل در علوم اسلامی عموما، و فلسفه و عرفان اسلامی
خصوصا، به حوزهیِ علمیهیِ قم رفت. همچنین با اصرار دکتر مفتّح، رئیس وقت دانشگاه
تهران، در مقطع کارشناسی ارشد رشتهیِ فلسفه ادامهیِ تحصیل داد. اما در اواخر
تحصیل در مقطع ارشد به دلایلی از تحصیلات آکادمیک صرف نظر کرد و به مطالعهیِ شخصی
و تحصیلات حوزوی ادامه داد. زبان و ادبیات عرب را از قبل آموخته بود. در قم فلسفهیِ
اسلامی، عرفان اسلامی، اصول فقه، و فقه را تا مرحلهیِ تخصّصی ادامه داد؛ اما با
گذشت زمان به فلسفهیِ غرب بیشتر و بیشتر گرایش پیدا میکرد و در کنار دروس متعارف
حوزه، به طور خودآموز به مطالعهیِ فلسفهیِ غرب میپرداخت. علاوه بر آن، تدریس
بعضی درسهایی را که خارج از نظام متعارف حوزه بود، مثل زبان انگلیسی، برعهده گرفت.
مدت ۱۸ سال ،یعنی از سال ۵۸ تا سال ۷۶، در قم سکنی گزید. البته در
این فاصلهیِ زمانی به تهران نیز رفت و آمد داشت و از سال ۱۳۶۵ به تدریس در
دانشکدهیِ الاهیات و معارف اسلامی داتشگاه تهران و تدریس در دانشگاه امام صادق
نیز پرداخت. تقریبا همزمان با آن به دانشگاه تربیت مدرس برای تدریس دروس دورهیِ
فوقلیسانس دعوت شد و باز هم همزمان با آن به دانشگاه صنعتی شریف دعوت شد. به این
ترتیب در چهار دانشگاه، در یکی به صورت مستقر و در سه تای دیگر بعنوان استاد مدعو
و مهمان تدریس میکرد. از سال ۷۶ به تهران بازگشت. البته باز هم با قم بی ارتباط نبود؛ از جمله،
در عین اینکه در دانشگاه مفید قم هیچوقت تدریس نکرده بود عضو هیات تصویب رسالههای
این دانشگاه بود. همچنین سالها در مرکز تربیت مدرس حوزهیِ علمیهیِ قم، که به
دانشگاه قم وابسته بود، تدریس میکرد و با مؤسسهیِ آموزشی امام خمینی هم همکاری
داشت و مشاور ارشد پژوهشکدهیِ فلسفه و کلام اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشهیِ
اسلامی نیز بود. از سال ۱۳۸۸ فعالیت وی به تدریس در مؤسسات غیر دولتی محدود شد.
آثار تألیفی
۱۳۸۱. راهی به رهایی: جستارهایی در باب عقلانیت و معنویت. تهران:
انتشارات نگاه معاصر
۱۳۸۱. سنت و سکولاریسم. (بههمراه عبدالکریم سروش، محمد مجتهدشبستری و
محسن کدیور). تهران: انتشارات مؤسسۀ فرهنگی صراط
۱۳۸۲. در رهگذار باد و نگهبان لاله. ۲جلدی. تهران: انتشارات نگاه معاصر
۱۳۸۵. مشتاقی و مهجوری: گفتوگو در باب فرهنگ و سیاست. تهران:
انتشارات نگاه معاصر
۱۳۸۹. تقدیر ما تدبیر ما. (بههمراه سعید حجاریان). تهران: انتشارات
نگاه معاصر
۱۳۸۹. حدیث آرزومندی: جستارهایی در عقلانیت و معنویت. تهران: انتشارات
نگاه معاصر
۱۳۹۷. زمین از دریچه آسمان. تهران: مؤسسه فرهنگی سروش مولانا:
انتشارات دوستان
۱۳۹۹. عمر دوباره: درسگفتارهایی در باب اخلاق کاربستی. تهران: نشر
شور: مؤسسۀ فرهنگی فرزانه
ترجمهها
۱۳۷۸. لودویگ ویتگنشتاین: ربط فلسفۀ او به باور دینی/ نوشته دابلیو
دانالد هادسون. ترجمه مصطفی ملکیان. تهران: نشر گروس
۱۳۸۱. سیری در سپهر جان: مقالات و مقولاتی در معنویت. گردآوردی و
ترجمه مصطفی ملکیان. تهران: انتشارات نگاه معاصر
۱۳۸۱. نگاهی به فلسفۀ اخلاق در سدۀ بیستم/ نوشته استیون داروال، آلن گیبارد
و پیتر ریلتن. ترجمه مصطفی ملکیان. تهران: دفتر پژوهش و نشر سهروردی
۱۳۸۲. گابریل مارسل/ نوشته سم کین. ترجمه مصطفی ملکیان. تهران:
انتشارات نگاه معاصر
۱۳۸۵. مهر ماندگار: مقالاتی در اخلاقشناسی. تهران: انتشارات نگاه
معاصر
۱۳۸۸. تنوع دین در روزگار ما: دیداری دوباره با ویلیام جیمز/ نوشته چارلز
تیلور. ترجمه مصطفی ملکیان. تهران: نشر شور
۱۳۹۵. پرسشهای کشنده/نوشته تامس نیگل. ترجمه مصطفی ملکیان و جواد حیدری.
تهران: انتشارات نگاه معاصر
۱۴۰۰. روح اسپینوزا: شفای
جان. نوشته نیل گراسمن. ترجمه مصطفی ملکیان. تهران: انتشارات دوستان؛ مؤسسه فرهنگی
فرزانه