بهروز غریب پور
-
قسمت 1: درباره زندگی- دوران کودکی تا گرفتن دیپلم -
قسمت 2: درباره زندگی- تحصیل در دانشگاه و خدمت سربازی -
قسمت 3: درباره زندگی- تحصیلات تکمیلی -
قسمت 4: درباره زندگی- تشکیل زندگی خانوادگی -
قسمت 5: درباره زندگی- اولین مشاغل کاری- معلم خبرنگار در کردستان -
قسمت 6: درباره زندگی- مشاغل و مسئولیت ها در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان- شهرداری تهران -
قسمت 7: درباره زندگی- احداث فرهنگسرای بهمن -
قسمت 8: درباره زندگی- پروژه شهر سالم و احداث خانه هنرمدان ایران -
قسمت 9: درباره زندگی- احداث سینماتراس چاپلین -
قسمت 10: درباره زندگی- تاسیس موزه ها -
قسمت 11: دوره های کاری- درمورد اثر آهو یاهو توضیح دهید -
قسمت 12: دوره های کاری- 2342 روز بد/ ایکارو/ قصه تلخ طلا -
قسمت 13: دوره های کاری- در مورد اثر مکبث توضیح بدهید -
قسمت 14: دوره های کاری- در برنامه روزانه شما چه اتفاقاتی می افتد؟ برنامه های آینده شما به چه سمتی حرکت می کنند؟ -
قسمت 15: دوره های کاری- درباره فعالیتهای سینمایی و آموزشی توضیح بفرمایید -
قسمت 16: تجربیات و روش کار- اشعار اپراها را چگونه انتخاب می کنید؟ -
قسمت 17: تجربیات و روش کار- افتخارآمیز ترین لحظه کاریتان چه زمانی و در کجا بوده است؟ -
قسمت 18: تجربیات و روش کار- بار دراماتیک اثر چگونه خلق میشود؟ -
قسمت 19: تجربیات و روش کار- بزرگترین چالش شما در فعالیت های هنری چه بوده است؟ -
قسمت 20: تجربیات و روش کار- در نوشتن و خلق یک اثر هنری تا چه میزان خود را مجاز به دخل و تصرف در متن اصلی می دانید؟ -
قسمت 21: تجربیات و روش کار- درباره فستیوال ها و جوایزی که دریافت کرده اید بگویید. -
قسمت 22: تجربیات و روش کار- رمز موفقیت خود را در چه میدانید؟ -
قسمت 23: تجربیات و روش کار- کارهای شما اغلب نخی اجرا میشود یا میله ای؟ -
قسمت 24: تجربیات و روش کار- کدام دوره کاریتان را بیشتر دوست دارید؟ -
قسمت 25: تجربیات و روش کار- نمایش آثارتان به چه زبانهایی اجرا شده است؟ -
قسمت 26: تجربیات و روش کار- نمایش آثارتان به شما چه می آموزد؟ -
قسمت 27: تجربیات و روش کار- یک قصه گو چه مهارتهایی باید داشته باشد؟ -
قسمت 28: اثر مخاطب بر آثار- دربرابر نقد های تلخ واکنش شما چگونه است؟ -
قسمت 29: اثر مخاطب بر آثار- مخاطب در آثار شما چه جایگاهی دارد؟ -
قسمت 30: جهان بینی فردی- بیشتر تحت تاثیر کدام هنرمند یا اثر هنری بوده اید؟ -
قسمت 31: جهان بینی فردی- چه عناصری در شکل گیری نگاهتان موثر بود؟ -
قسمت 32: جهان بینی فردی- دنیای خیال شما با دنیای واقعی چه تفاوتی دارد؟ -
قسمت 33: جهان بینی فردی- سیر تحول ذهنی شما از زمان بلوغ تا کنون چه بوده است؟ -
قسمت 34: جهان بینی فردی- فضای بیرون از ذهن شما چقدر در عملکرد ذهنی شما تاثیرگذار بوده است؟ -
قسمت 35: جهان بینی فردی- مفهوم انسان و نوع نگاه شما به انسان چیست؟ -
قسمت 36: جهان بینی فردی- مهمترین توصیه ای که به شما شده است چه بوده؟ -
قسمت 37: رابطه با سینما و تئاتر- بنظر شما تفاوت سینما و تئاتر در چیست؟ -
قسمت 38: رابطه با سینما و تئاتر- رابطه شما با سایر هنرها چگونه است؟ -
قسمت 39: رابطه با سینما و تئاتر- سینما تئاتر به شما چه داده و شما به سینما و تئاتر چه داده اید؟ -
قسمت 40: رابطه با سینما و تئاتر- نفس وجود ممیزی چه تاثیری روی کار شما داشته؟ -
قسمت 41: رابطه با سینما و تئاتر- هدف شما از کار تئاتر چیست؟ -
قسمت 42: نمایش عروسکی- تاسیس موزه اپرای عروسکی -
قسمت 44: نمایش عروسکی- مراحل آماده کردن نمایش عروسکی -
قسمت 44: نمایش عروسکی- گزارشی از آثار عروسکی تولیدی
بهروز غریبپور (زادهٔ ۱۳۴۹ در سنندج) کارگردان تئاتر ایرانی و پیشگام تئاتر عروسکی سنتی ایرانی است.
او در دانشگاه تهران و در آکادمی هنرهای دراماتیک رم (سیلویو دی آمیکو) تئاتر خوانده است. او مراکز تئاتر عروسکی تهران و اصفهان را تأسیس کرد و کشتارگاه تهران را به بزرگترین مرکز فرهنگی ایران تبدیل کرد. او سابقه نویسندگی و کارگردانی در زمینه هایی مانند تئاتر، تئاتر عروسکی، سینما، فیلم مستند و تلویزیون را دارد.
غریبپور بهخاطر آثار پژوهشی محکمی که در مورد عروسکسازی ایرانی که در دوران قاجار مرسوم بود، شهرت دارد. او رئیس اتحادیه بینالمللی د لا ماریونت (انجمن بینالمللی نمایش عروسکی) بود.
آثار قابل توجه:
فیلمنامه داونده (دونده)
«بیچارگان» اثر ویکتور هوگو
اپرای عروسکی رستم و سهراب
اپرای خیمه شب بازی عاشورا. به عنوان اولین اپرای آسمانی و ماریونت جهان اسلام. مولانا بر اساس داستانی فلسفی از شاعر عارف بزرگ جهان اسلام. حافظ بر اساس تاریخ و فلسفی یکی از بزرگترین شاعران ایرانی.[5] سا، دی بر اساس تاریخ و فلسفی یکی از بزرگترین شاعران ایرانی.
بنیانگذار اولین تئاتر دائمی کودک و نوجوان ایرانی (1358)
موسس فرهنگسرای بهمن (قتلگاه سابق)
موسس مجمع هنرمندان ایران (مرکز سابق ارتش)
احیاگر اپرای ایران و بنیانگذار اپرای ماریونت ایران (1382): رستم و سهراب، مکبث، عاشورا، مولانا (مولوی)
جوایز:
جایزه هانس کریستین اندرسن (2002)
Sierna d’Oro (Arrivano dal Mare 2008)
سینمای ایران، کارگردان تئاتر و نمایش عروسکی، استاد محقق، نویسنده، مترجم و استاد نمایش عروسکی. بهروز غریب پور علاوه بر استعدادش در نویسندگی و کارگردانی سینما، تئاتر و تئاتر عروسکی، یکی از توانمندترین مدیران فرهنگی ایران است. او با دعوت از عروسکبازان سنتی خیمهشب بازی به دانشگاه تهران، زمانی که در سالهای 1359 تا 1352 دانشجو بود، خود را متمایز کرد، که قدردانی مفیدی برای هنر سنتی بود. در سال 1973 مربی تئاتر کودک شد و اولین بازیگر گروه عروسکی به کارگردانی اسکار باتک، استاد چک بود که به تأسیس دوره کارشناسی تئاتر عروسکی در دانشگاه تهران کمک کرد. این تجربه غریب پور را به سمت کارگردانی حرفه ای و توسعه تئاتر عروسکی در کشورش سوق داد. او برای تحصیل در آکادمی هنرهای دراماتیک رم به ایتالیا رفت. اما با شروع انقلاب در سال 1358 به ایران بازگشت.
بهروز غریب پور به عنوان نویسنده و کارگردان در تلویزیون و با موسسه پرورش فکری کودکان و نوجوانان (IIDCYA، به فارسی: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان) بسیار فعال بود. با موفقیت نمایش هایی چون کوروغلوی چنلی بل و کچال کفترباز از سال 1360 تا 1369 اساس یک تئاتر دائمی با کارگردانی غریب پور ایجاد شد. تئاتر سایه و پدربزرگش و تربچه (1985) از عروسک های میله ای استفاده کردند.
غریب پور در سال 1370 فرهنگسرای بهمن را تأسیس کرد و کشتارگاه سابق را به یکی از فعال ترین مکان های فرهنگی برای فعالیت هنرمندان تبدیل کرد. او این تحول را برای فضاهای دیگر نیز تکرار کرد، از جمله در سال 1999، تبدیل پادگان نظامی ایران شهر به انجمن هنرمندان ایران (IRF) که به مدت هشت سال مدیریت آن را بر عهده داشت.
اپرای عروسکی او که با شرکت او، گروه تئاتر عروسکی آران اجرا می شود، شامل رستم و سوراب (1384) و مکبث (1386) است. اپراهای برگرفته از زندگی شاعران مولانا (مولوی، 1389) و حافظ شیرازی (حافظ، 1391) این آثار اپرایی را در کنار عاشورا بر اساس تعزیه (نمایش شور شهادت حسین، نوه پیامبر اسلام) ادامه دادند. محمد). آخرین آن بر اساس نمایشنامه شور ایرانیان به ایتالیا، فرانسه و لهستان سفر کرده است. در کارهای اخیر از عروسک های زهی اروپایی برای تحقق موسیقی و داستان های انتخابی استفاده شده است و اغلب از تالار فردوسی به عنوان محل اجرا استفاده می شود. آثار غریب پور باعث توجه بیشتر به نمایش عروسکی زهی در کشورش شده و مورد استقبال بین المللی قرار گرفته است.
بهروز غریب پور به عنوان هنرمند، استاد و مدیر فرهنگی یکی از چهرههای مهم ایران بوده است. از او مقالات، ترجمه های زیادی منتشر شده و نمایشنامه های زیادی برای تئاتر و همچنین فیلمنامه های سینمایی نوشته است. او آثار متعددی را کارگردانی کرده است. او به عنوان نایب رئیس و سپس رئیس یونیما مبارک خدمت کرد و بر بخشهای مدخل اسلامی و آسیایی دایره المعارف جهانی هنرهای عروسکی یونیما بینالمللی نظارت داشت. او هنرمندی چندوجهی است که تاثیرش بسیار زیاد بوده است.