رضا میرکریمی
-
قسمت 1: کودکی و پیشینه خانوادگی -
قسمت 2: دوران دبیرستان و دانشگاه -
قسمت 3: حضور در جبهه های جنگ -
قسمت 4: ازدواج و زندگی شخصی -
قسمت 5: اولین فیلم کوتاه -
قسمت 6: همکاری با تلویزیون -
قسمت 7: ورود به سینما -
قسمت 8: کودک و سرباز -
قسمت 9: زیر نور ماه -
قسمت 10: اینجا چراغی روشن است -
قسمت 11: خیلی دور خیلی نزدیک -
قسمت 12: به همین سادگی -
قسمت 13: یه حبه قند -
قسمت 14: امروز -
قسمت 15: دختر -
قسمت 16: مدریت خانه سینما -
قسمت 17: دبیری جشنوارهی جهانی فجر -
قسمت 18: اثر مخاطب بر آثار- نمایش آثار به شما چه می آموزد؟ -
قسمت 19: اثر مخاطب بر آثار- [hd;hi lohxf nv Hehv alh -
قسمت 20: اثر مخاطب بر آثار- نحوه مواجهه با نقد منفی -
قسمت 21: تجریبات و روش کاری- در سینما بیشتر تحت تاثیر چه کسانی هستید؟ -
قسمت 22: تجریبات و روش کاری- چالشهای دوران فیلمسازی -
قسمت 23: تجریبات و روش کاری- سوژه های خود را چگونه انتخاب میکنید؟ -
قسمت 24: تجریبات و روش کاری- در ساخت فیلم چقدر تحت تاثیر جریان های اجتماعی قرار دارید؟ -
قسمت 25: تجریبات و روش کاری- انسان در آثار شما چه مفهومی دارد؟ -
قسمت 26: تجریبات و روش کاری- جایگاه تردید در شخصیت های آثار شما -
قسمت 27: تجریبات و روش کاری- آیا از ابتدا معانی و هدف فیلمتان مشخص است؟ -
قسمت 28: تجربیات و روش کاری- تاثیر دنیای بیرون بر پرورش ایده ها -
قسمت 29: تجربیات و روش کاری- فیلمسازی چه مفهومی برای شما دارد؟ -
قسمت 30: تجربیات و روش کاری- چالشهای دوران فیلمسازی -
قسمت 31: تجربیات و روش کاری- تاثیر سانسور بر آثار شما -
قسمت 32: تجربیات و روش کاری- کلید تداوم کاری شما -
قسمت 33: تجربیات و روش کاری- حضور در فستیوالهای خارجی -
قسمت 34: تجربیات و روش کاری- حضور در جشنواره های بین المللی چه تاثیری بر کیفیت و کمیت آثار شما دارد؟ -
قسمت 35: تجربیات و روش کاری- اکران بازخورد کدام فیلمتان به شما احساس غرور داد؟ -
قسمت 36: تجربیات و روش کاری- سینما به شما چه داده است و شما به سینما چه داده اید؟ -
قسمت 37: جهان بینی فردی- چه چیزی در شکل گیری نگاه و دغدغه اجتماعی شما موثر بود؟ -
قسمت 38: جهان بینی فردی- سیر تحول فردی -
قسمت 39: جهان بینی فردی- ارتباطتان با سایر رشته های هنری چگونه است؟ -
قسمت 40: جهان بینی فردی- تفاوت و تعادل بین دنیای خیالی و واقعی -
قسمت 41: جهان بینی فردی- مفهوم مرگ و زندگی -
قسمت 42: سینما- دنیای کارگردانی -
قسمت 43: سینما- شباهت ها و تفاوت هاس سه نسل فیلمسازان ایرانی -
قسمت 44: سینما- آموزش سینما در ایران -
قسمت 45: سینما- خیال و خلاقیت در سینما -
قسمت 46: سینما- جای خالی اقتباس در سینمای ایران -
قسمت 47: سینما- وضعیت فیلمنامه های ایرانی -
قسمت 48: سینما- تحولات سینمای ایران در سالهای اخیر -
قسمت 49: سینما- سلیفه مخاطب ایرانی -
قسمت 50: سینما- دستاورد حضور فیلمهای ایرانی در جشنواره های خارجی -
قسمت 51: سینما- نقش دولت در تولید آثار -
قسمت 52: سینما- چشم انداز آینده ی سینمای ایران -
قسمت 53: سینما- رایطه صداوسیما و سینما -
قسمت 54: سینما- وضعیت نقد سینمایی در ایران
سیّد رضا میرکریمی (زادهٔ ۸ بهمن ۱۳۴۵) کارگردان، تهیهکننده و نویسنده ایرانی است. او کار خود را از انجمن سینمای جوان در استان زنجان آغاز کرد. او با آثاری همچون زیر نور ماه، خیلی دور خیلی نزدیک، به همین سادگی، اینجا چراغی روشن است و یه حبه قند به شهرت رسید. از آثار دیگری که او کارگردانی کردهاست میتوان فیلمهای: دختر، قصر شیرین و نگهبان شب را نام برد. فیلم ما همه با هم هستیم به کارگردانی کمال تبریزی نیز از معدود فیلمهایی است که میرکریمی تنها تهیهکنندگی آن را به عهده داشتهاست.
میرکریمی متأهل بوده و دارای یک دختر به نام سارا و یک پسر به نام محمدصادق است.[نیازمند منبع] وی دانش آموختهٔ مقطع کارشناسی گرافیک از پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران است.
او فعالیتهای سینمایی خود را از سال ۱۳۶۶ با فیلم کوتاه ۱۶ میلیمتری آغاز کرد. سپس دو سریال تلویزیونی به نامهای ماجراهای آفتاب و عزیز خانم و بچههای مدرسه همت را برای صدا و سیما ساخت. میرکریمی، اولین کار سینمایی بلند خود را در سال ۱۳۷۸ با ساخت کودک و سرباز آغازکرد؛ فیلمی که برای آن بالن نقرهای جشنواره سه قاره را کسب کرد.
زیر نور ماه دومین اثر سینمایی او بود که در سال ۱۳۷۹ به موفقیت دست یافت. او برای کارگردانی این فیلم جایزه بهترین فیلم هفته منتقدین جشنواره فیلم کن، جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره فیلم فجر و جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره بینالمللی فیلم توکیو را از آن خود کرد.
اینجا چراغی روشن است سومین فیلم بلند وی بهشمار میآید که در سال ۱۳۸۰ در فضایی انتزاعی و با لحنی شاعرانه ساخته شدهاست. این اثر جایزه ویژه هیئت داوران بهترین فیلم جشنواره فیلم آسیا پاسیفیک و سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی جشنواره فیلم فجر را دریافت کرد.
چهارمین فیلم بلند میرکریمی با نام خیلی دور، خیلی نزدیک در سال ۱۳۸۳ به روی پرده رفت. ژانر این فیلم درام بوده و سیمرغ بلورین بهترین فیلم جشنواره فیلم فجر و جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره بینالمللی فیلم کلکته از جمله دستاوردهای چهارمین اثر میرکریمی بهشمار میرود.
فیلم به همین سادگی پنجمین اثر میرکریمی با ساختاری جدید، قصهای ساده و با درامی درونی و شخصیتمحور بود که در سال ۱۳۸۶ ساخته شد. این فیلم هم، رنگ موفقیت را به خود دید و میرکریمی، با این اثر سیمرغ بلورین بهترین فیلم جشنواره فیلم فجر و جایزه گئورگ طلایی جشنواره بینالمللی فیلم مسکو را تصاحب کرد.
یه حبه قند در سال ۱۳۸۹ با رویکردی عام، نگاه به زندگی خانواده ایرانی داشت که مورد توجه قرار گرفت.
به علاوه فیلم سینمایی امروز در سال ۱۳۹۲ ساخته شد که هفتمین اثر میرکریمی محسوب میشود. این فیلم نماینده ایران، در اسکار ۲۰۱۵ بود و در جشنواره بینالمللی فیلم رباط جایزه بهترین فیلم و جایزه مردمی را کسب کرد.
همچنین میرکریمی، در سال ۱۳۹۴ فیلم سینمایی دختر را جلوی دوربین برد که در هفت بخش، نامزد دریافت سیمرغ بلورین از سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر شد.