کمال تبریزی
-
قسمت 1: دوران کودکی -
قسمت 2: دوران دانشگاه -
قسمت 3: ورود به سینما- آغاز فیلمسازی حرفه ای -
قسمت 4: دوره ابتدایی فیلمسازی -
قسمت 5: فرش باد و گاهی به آسمان نگاه کن -
قسمت 6: مارمولک -
قسمت 7: دوره میانی فیلمسازی -
قسمت 8: دوره متاخر فیلمسازی -
قسمت 9: سریال ها -
قسمت 10: زندگی شخصی -
قسمت 11: اثر مخاطب بر آثار- جایگاه مخاطب در آثار شما -
قسمت 12: تجربیات و روش های کاری- ریشه حواشی فیلم های شما چیست؟ -
قسمت 13: تجربیات و روش های کاری- تفاوت سه حوزه سینما، تلویزیون و نمایش خانگی -
قسمت 14: تجربیات و روش های کاری- بیشتر تحت تاثیر کدام فیلمساز و کدام نوع از سینمایید؟ -
قسمت 15: تجربیات و روش های کاری- در آغاز کار با چه چالش هایی روبه رو بودید؟ -
قسمت 16: تجربیات و روش های کاری- فیلمنامه باید چه ویژگی داشته باشد تا شما را جذب کند؟ -
قسمت 17: تجربیات و روش های کاری- مفهوم انسان در کارهای شما چیست؟ -
قسمت 18: تجربیات و روش های کاری- فرهنگ و سنت های ایرانی چقدر در کارتان حضور دارد؟ -
قسمت 19: تجربیات و روش های کاری- برای ساخت فیلم چه مسیری را از ابتدا تا انتها طی میکنید؟ -
قسمت 20: تجربیات و روش های کاری- آیا به کامل بودن فیلمنامه پیش از فیلمبرداری مقیدید؟ -
قسمت 21: تجربیات و روش های کاری- در هنگام اقتباس دخل و تصرف تا چه حد مجاز است؟ -
قسمت 22: تجربیات و روش های کاری- نقش تدوینگر در آثار شما -
قسمت 23: تجربیات و روش های کاری- آیا تا کنون برای نقطه پایانی یک فیلم تردید داشته اید؟ -
قسمت 24: تجربیات و روش های کاری- بهترین توصیه ای که به شما به عنوان فیلمساز شده است؟ -
قسمت 25: تجربیات و روش های کاری- برگزاری جشن خانه سینما -
قسمت 26: تجربیات و روش های کاری- فیلمسازی برای شما چه مفهومی دارد؟ -
قسمت 27: تجربیات و روش های کاری- دنیای خیال شما چه تفاوتی با دنیای واقعیت دارد؟ -
قسمت 28: تجربیات و روش های کاری- دوست داشتید سازنده کدام فیلم محبوبتان باشید؟ -
قسمت 29: تجربیات و روش های کاری- تاثیر سانسور در آثار شما -
قسمت 30: تجربیات و روش های کاری- حضور سیاستمداران در عرصه فرهنگ -
قسمت 31: تجربیات و روش های کاری- ضعف هنر چه آسیبی به جامعه میرساند؟ -
قسمت 32: تجربیات و روش های کاری- کلید موفقیت شما در تداوم کاری -
قسمت 33: تجربیات و روش های کاری- برنامه روزانه -
قسمت 34: تجربیات و روش های کاری- مطلوب ترین دوران کاری -
قسمت 35: تجربیات و روش های کاری- جوایز و جشنواره های بین المللی -
قسمت 36: تجربیات و روش های کاری- سینما به شما چه داده است و شما به سینما چه داده اید؟ -
قسمت 37: تجربیات و روش های کاری- فیلمسازی برای شما چه مفهومی دارد؟ -
قسمت 38: جهان امروز و فردا- وضعیت انسان در عصر شبکه های اجتماعی -
قسمت 39: جهان بینی فردی- تعادل بین دنیای خیال و واقعیت -
قسمت 40: جهان بینی فردی- سیر تحویل ذهنی -
قسمت 41: جهان بینی فردی- ارتباط با سایر هنرها -
قسمت 42: جهان بینی فردی- امروزه چه چیزی بیشتر شما را شگفت زده میکند؟ -
قسمت 43: جهان بینی فردی- زندگی و مرگ -
قسمت 44: جهان بینی فردی- امیدها و ناامیدی ها -
قسمت 45: جهان بینی فردی- توصیه به جوانان -
قسمت 46: سینما- شباهت ها و تفاوت های سه نسل فیلمسازان ایرانی -
قسمت 47: سینما- بزرگان سینمای ایران -
قسمت 48: سینما- وضعیت فعلی آموزش سینما و تفاوت آن با گذشته -
قسمت 49: سینما- رابطه خیال و خلاقیت در سینما -
قسمت 50: سینما- تفاوت دنیای سینما و ادبیات -
قسمت 51: سینما- ویژگی های یک فیلم ماندگار -
قسمت 53: سینما- وضعیت فیلمنامه در سینمای ایران -
قسمت 53: سینما- وضعیت اقتباس از آثار خارجی در سینمای ایران -
قسمت 54: سینما- سیر تحول سینمای ایران پس از انقلاب -
قسمت 55: سینما- وضعیت دیداری مخاطب ایرانی -
قسمت 56: سینما- آیا درحال حاضر در سینمای ایران نوآوری وجود دارد؟ -
قسمت 57: سینما- جایگاه فعلی سینمای ایران در دنیا -
قسمت 58: سینما- منظور از سینمای ملی چیست؟ -
قسمت 59: سینما- چشم انداز آینده سینمای ایران -
قسمت 60: سینما- وضعیت نقد در سینمای ایران -
قسمت 61: سینما- هنرهای جدید
کمال مصفای تبریزی، متولد ۵ مهر ۱۳۳۸ در تهران، کارگردان برجسته، فیلمنامهنویس و تهیهکننده ایرانی است. او یکی از فیلمسازان تأثیرگذار سینمای ایران پس از انقلاب اسلامی به شمار میرود.
تحصیلات و آغاز فعالیتها
کمال تبریزی فارغالتحصیل رشته سینما و تلویزیون از دانشگاه هنر است. فعالیت هنری خود را از سال ۱۳۵۸ در سینمای آزاد تهران آغاز کرد و در سالهای ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۲ مسئولیت بخش آموزش مرکز اسلامی آموزش فیلمسازی را بر عهده داشت. او همچنین در ماجرای اشغال سفارت آمریکا در ایران بهعنوان عکاس و فیلمبردار حضور داشت. فعالیت سینمایی خود را با فیلم توهم (ساخته سعید حاجی میری) بهعنوان فیلمبردار در سال ۱۳۶۴ آغاز کرد و سپس در فیلم هویت ساخته ابراهیم حاتمیکیا، بهعنوان مشاور کارگردان فعالیت داشت.
فعالیتهای سینمایی
کمال تبریزی در حوزههای مختلف سینما از جمله تدوین، تهیه و تولید، صحنه و لباس، فیلمبرداری، فیلمنامهنویسی و کارگردانی فعالیت کرده است.
آثار سینمایی:
مارمولک (۱۳۸۲)
لیلی با من است (۱۳۷۴)
فرش باد (۱۳۸۱)
یک تکه نان
طعم شیرین خیال (۱۳۹۳)
ما همه با هم هستیم (۱۳۹۷)
خیابانهای آرام (۱۳۹۰)
دونده زمین (۱۳۸۹)
مهر مادری (۱۳۷۶)
شیدا (۱۳۷۷)
آثار تلویزیونی:
سرزمین کهن
شهریار
قصههای رودخانه
جوایز و افتخارات:
کمال تبریزی جوایز متعددی از جشنوارههای داخلی و بینالمللی کسب کرده است، از جمله:
جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره فیلم فجر
جایزه بهترین کارگردانی از جشنواره بینالمللی فیلم قاهره
میراث و تأثیر
کمال تبریزی یکی از تأثیرگذارترین کارگردانان سینمای ایران است که با آثار متنوع و خلاقانه خود، ترکیبی از طنز، نقد اجتماعی و روایتهای انسانی را به تصویر کشیده است. او با فعالیت در حوزههای مختلف سینما و همکاری با بهترین بازیگران کشور، جایگاهی ویژه در سینمای ایران دارد و همچنان به فعالیتهای هنری خود ادامه میدهد.