علیرضا داوودنژاد
-
قسمت 1: کودکی و نوجوانی -
قسمت 2: مجموعه آثار- پیش از انقلاب -
قسمت 3: مجموعه آثار- پس از انقلاب -
قسمت 4: مجموعه آثار- پس از انقلاب(بخش دوم) -
قسمت 5: مجموعه آثار- پس از انقلاب(بخش سوم) -
قسمت 6: تجربیات و روش های کاری- از کدام هنرمند تاثیر گرفتید؟ -
قسمت 7: تجربیات و روش های کاری- سیر تحول ذهنی در طول زمان -
قسمت 8: تجربیات و روش های کاری- تاثیر حرفه بر شیوه زندگی شخصی -
قسمت 9: تجربیات و روش های کاری- اگر وارد سینما نمیشدید چه حرفه ای داشتید؟ -
قسمت 10: تجربیات و روش های کاری- نحوه انتخاب سوژه ها -
قسمت 11: تجربیات و روش های کاری- نقش عنصر پژوهش در آثار -
قسمت 12: تجربیات و ر.ش های کاری- جایگاه فرهنگ و سنت های ایرانی آثار شما کجاست؟ -
قسمت 13: تجربیات و ر.ش های کاری- مراحل خلق آثار -
قسمت 14: تجربیات و ر.ش های کاری- دلیل قاصله زمانی میان آثار -
قسمت 15: تجربیات و ر.ش های کاری- بهترین توصیه ای که شنیده اید چیست؟ -
قسمت 16: تجربیات و ر.ش های کاری- چند خاطره -
قسمت 17: تجربیات و ر.ش های کاری- مهمترین مشکلات در مسیر حرفه ای -
قسمت 18: تجربیات و ر.ش های کاری- بهره شما از سینما چیست و چگونه میان خیال و واقعیت، تعادل ایجاد میکنید؟ -
قسمت 19: تجربیات و روش های کاری- کلید موفقیتتان را چه میدانید؟ -
قسمت 20: تجربیات و روش های کاری- برنامه روزانه و برنامه تان برای آینده -
قسمت 21: تجربیات و روش های کاری- حضور در جشنواره ها، جوایز و تاثیرشان بر شیوه فیلمسازی -
قسمت 22: تجربیات و روش های کاری- کدام اثرتان را بیشتر دوست دارید؟ کاری بوده که از ساختش پشیمان باشید؟ -
قسمت 23: تجربیات و روش های کاری- نمایش آثارتان به شما چه می آموزد؟ -
قسمت 24: تجربیات و روش های کاری- شما و سینما، هریک چه به دیگری داده اید؟ -
قسمت 25: جهان بینی فردی- رابطه جهانی شدن با هویت ملی در عصر رسانه های نو -
قسمت 26: جهان بینی فردی- چه چیزی بیش از همه شما را شگفت زده میکند؟ -
قسمت 27: جهان بینی فردی- خودتان را چگونه توصیف میکنید؟ -
قسمت 28: جهان بینی فردی- آرزوها، امیدها و ناامیدیها -
قسمت 29: جهان بینی فردی- توصیه به جوانان -
قسمت 30: مخاطب و نقد- نحوه مواجهه با نقدهای منفی -
قسمت 31: مخاطب و نقد- درباره نقد در سینمای ایران -
قسمت 32: سینما و هنر- درباره مدرسه عالی سینما -
قسمت 33: سینما و هنر- درباره غلبه خیال بر واقعیت در سینمای امریکا -
قسمت 34: سینما و هنر- دنیای کارگردانی چگونه دنیایی است؟ -
قسمت 35: سینما و هنر- آثار چهکسی را بیشتر دوست دارید؟ دوست داشتید کدام اثر دیگران را شما ساخته بودید؟ -
قسمت 36: سینما و هنر- درباره سینمای ملی -
قسمت 37: سینما و هنر- تفاوت سینمای قبل و بعد از انقلاب -
قسمت 38: سینما و هنر- تفاوت سه نسل سینماگران ایرانی -
قسمت 39: سینما و هنر- درباره سینمای هنر و تجربه -
قسمت 40: سینما و هنر- تاثیرگذارترین روز زندگی -
قسمت 41: سینما و هنر- درباره بحران در سینمای ایران -
قسمت 42: سینما و هنر- جایگاه سینمای ایران در چهان -
قسمت 43: سینما و هنر- درباره سینمای روشنفکرانه -
قسمت 44: سینما و هنر- درباره قالب های هنری نو مانند پرفورمنس
بیوگرافی علیرضا داوودنژاد
علیرضا داوودنژاد، فیلمنامهنویس، کارگردان و تهیهکننده برجسته ایرانی، در ۱۷ اردیبهشت ۱۳۳۲ در تهران متولد شد. او فعالیت حرفهای خود را از سال ۱۳۵۱ با نگارش فیلمنامه «عطش» برای ایرج قادری آغاز کرد و تا اواسط دهه ۱۳۵۰ چندین فیلمنامه دیگر برای این کارگردان نوشت. داوودنژاد در سال ۱۳۵۵ با کارگردانی فیلم «نازنین» به موفقیت چشمگیری دست یافت که مورد استقبال تماشاگران و منتقدان قرار گرفت.
از دیگر آثار برجسته او میتوان به فیلمهای «خانه عنکبوت» (۱۳۶۲)، «خلعسلاح» (۱۳۷۳)، «عاشقانه» (۱۳۷۴)، «بچههای بد» (۱۳۷۹)، «ملاقات با طوطی» (۱۳۸۲) و «هوو» (۱۳۸۴) اشاره کرد. او همچنین پس از انقلاب بهعنوان فیلمنامهنویس در آثار متعددی حضور داشت که از جمله موفقترین آنها میتوان به فیلمنامه «عروس» به کارگردانی بهروز افخمی اشاره کرد که بهصورت مشترک نوشته شد.
داوودنژاد از اواخر دهه ۱۳۷۰ با بهرهگیری از اعضای خانوادهاش (از جمله مادر، برادر و فرزندان) بهعنوان بازیگر در آثارش، رویکردی تجربهگرایانه در پیش گرفت. این روحیه تجربهگرایی در دهه ۱۳۹۰ به ساخت فیلمهایی ضدقصه منجر شد که اوج آن در فیلمهای «کلاس هنرپیشگی» و «روغن مار» دیده میشود. ویژگی بارز این دوره از فعالیت او، فیلمسازی مستندگونه و دوری از روایتهای متداول سینمایی است.
جوایز و افتخارات
برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم از دهمین دوره جشنواره فیلم فجر برای فیلم «نیاز» (۱۳۷۰)
برنده جایزه ویژه هیئت داوران از سی و یکمین جشنواره فیلم فجر برای فیلم «کلاس هنرپیشگی» (۱۳۹۱)
برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه از دومین دوره جشنواره فیلم فجر برای فیلم «جایزه» (۱۳۶۲)
برنده جایزه ویژه هیئت داوران و تندیس بهترین فیلم و بهترین کارگردانی از سومین دوره جشن خانه سینما برای فیلم «مصائب شیرین» (۱۳۷۷)
برنده جایزه ویژه هیئت داوران و بهترین فیلم از هفدهمین دوره جشنواره فیلم فجر برای فیلم «مصائب شیرین» (۱۳۷۷)
تقدیر هیئت داوران در چهارمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم زنگبار برای فیلم «مصائب شیرین»
تقدیر در سیزدهمین دوره جشنواره فیلم فجر در بخش بهترین کارگردانی برای فیلم «خلع سلاح» (۱۳۷۳)
برنده جایزه ویژه هیئت داوران در چهاردهمین جشنواره بینالمللی فیلم سه قاره نانت برای فیلم «نیاز»
برنده پروانه طلایی بهترین کارگردانی در هفتمین دوره جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان برای فیلم «نیاز»
برنده سیمرغ بلورین جایزه ویژه هیئت داوران از سیامین جشنواره فیلم فجر برای فیلم «کلاس هنرپیشگی» (۱۳۹۰)
برنده سیمرغ بلورین جایزه ویژه هیئت داوران از سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر برای فیلم «فراری» (۱۳۹۵)