کیانوش عیاری
-
قسمت 1: کودکی -
قسمت 2: سینمای آزاد -
قسمت 3: شروع کار حرفه ای -
قسمت 3: شروع کار حرفه ای -
قسمت 4: آن سوی آتش، رز باشکوه -
قسمت 5: مرور آثار: دو نیمه سیب، آبادانی ها، شاخ گاو -
قسمت 6: مرور آثار: بودن یا نبودن، سفره ایرانی، سریالها -
قسمت 7: مرور آثار: بیدار شو آرزو،خانه پدری، کاناپه -
قسمت 8: تجربیات و روش کاری- کارگردانی و مصائب آن -
قسمت 9: تجربیات و روش کاری- فاصله افتادن بین ساخت فیلم های اخیر -
قسمت 10: تجربیات و روش کاری- سانسور و اکران نشدن آثار -
قسمت 11: تجربیات و روش کاری- سیاه نمایی -
قسمت 12: تجربیات و روش کاری- سناریو آثار -
قسمت 13: تجربیات و روش کاری- بهترین فیلم -
قسمت 14: تجربیات و روش کاری- بیشترین حضور در جشنواره خارجی -
قسمت 15: تجربیات و روش کاری- بازیگردانی در فیلم ها -
قسمت 17: تجربیات و روش کاری- نگاه به انسان در فیلم ها -
قسمت 17: تجربیات و روش کاری- پایان بندی -
قسمت 18: تجربیات و روش کاری- عینی و ذهنی بودن شخصیت ها -
قسمت 19: تجربیات و روش کاری- عنوان فیلم -
قسمت 20: تجربیات و روش کاری- شکل گیری داستان -
قسمت 21: تجربیات و روش کاری- سناریوهای ساخته نشده -
قسمت 22: سینما- داد و ستد با سینما -
قسمت 23: سینما- اثر سینمایی ارزشمند -
قسمت 24: سینما- جایگاه مخاطب -
قسمت 25: سینما- کلید موفقیت -
قسمت 26: سینما- تفاوت خیال و واقعیت -
قسمت 27: سینما- خیال و خلاقیت در سینما -
قسمت 28: سینما- نقد در سینما -
قسمت 29: سینما- فیلمساز محبوب -
قسمت 30: سینمای ایران- سه نسل فیلمساز ایرانی -
قسمت 31: سینمای ایران- بزرگترین تحول اخیر سینمای ایران -
قسمت 32: سینمای ایران- جایگاه سینمای ایران -
قسمت 33: سینمای ایران- جایگاه سینمای ایران -
قسمت 34: سینمای ایران- حضور در جشنواره خارجی -
قسمت 35: سینمای ایران- خطرات سینمای ایران -
قسمت 36: سینمای ایران- بهبود شرایط سینمای ایران -
قسمت 37: جهان امروز و فردا- هنرهای جدید -
قسمت 38: جهان امروز و فردا- مدرنیسم -
قسمت 39: جهان امروز و فردا- انسان و اینترنت -
قسمت 40: جهان امروز و فردا- سینما در عصر دیجیتال -
قسمت 41: جهان امروز و فردا- آموزش و پرورش و سینما -
قسمت 42: جهان امروز و فردا- شگفت زدگی و سینما -
قسمت 43: جهان بینی فردی- مسئولیت اجتماعی هنرمند -
قسمت 44: جهان بینی فردی- شغلی غیر از فیلمسازی -
قسمت 45: جهان بینی فردی- کتاب اعتماد به نفس -
قسمت 46: جهان بینی فردی- توصیف هنرمند از زبان خودش -
قسمت 47: جهان بینی فردی- امیدها و نا امیدی ها -
قسمت 48: جهان بینی فردی- سوال کیانوش عیاری از خود
کیانوش عیاری، کارگردان، نویسنده و تهیهکننده برجسته ایرانی، در ۲۳ اردیبهشت ۱۳۳۰ در اهواز به دنیا آمد. او یکی از چهرههای شاخص سینمای ایران است که بهواسطه نگاه تیزبینانه، دغدغههای اجتماعی و سبک منحصربهفرد خود، آثار ارزشمندی را در حوزه سینما و تلویزیون خلق کرده است.
عیاری فعالیت هنری خود را در اوایل دهه ۱۳۵۰ با ساخت فیلمهای ۸ میلیمتری آغاز کرد. اولین تجربههای او بیشتر شامل فیلمهای کوتاه و مستند تجربی بود که نشان از علاقه و استعداد او در روایت داستانهای واقعگرایانه داشت. در دهه ۱۳۶۰، او نخستین فیلم بلند سینمایی خود با عنوان "تنوره دیو" (۱۳۶۴) را ساخت که در همان ابتدای کار با استقبال منتقدان مواجه شد و توانست استعداد خود را به اثبات برساند
. کیانوش عیاری با ساخت فیلمهایی مانند "شبح کژدم" (۱۳۶۵) و "آن سوی آتش" (۱۳۶۶) در سینمای ایران به شهرت رسید. او در فیلم "شبح کژدم" با رویکردی نوآورانه و استفاده از عناصر دلهره و هیجان، اثری متفاوت را ارائه داد که در زمان خود با تحسین زیادی مواجه شد. فیلم "آن سوی آتش" نیز به یکی از آثار برجسته او تبدیل شد و جایگاه او را در سینمای ایران تثبیت کرد. در دهه ۱۳۷۰، عیاری با فیلم "بودن یا نبودن" (۱۳۷۷)، یک اثر تأثیرگذار در زمینه مسائل اجتماعی و پزشکی خلق کرد که موضوع آن پیوند قلب و معضلات اخلاقی و اجتماعی مربوط به آن بود. این فیلم بهعنوان یکی از بهترین آثار سینمای ایران در زمینه واقعگرایی و پرداختن به مسائل انسانی شناخته میشود.
در دهه ۱۳۸۰، عیاری فیلم "بیدار شو آرزو" (۱۳۸۲) را ساخت که بر اساس زلزله بم ساخته شده بود. این فیلم، با نگاهی انسانی و واقعگرایانه، به بیان رنجها و دشواریهای مردم در این حادثه طبیعی پرداخت و با استقبال زیادی از سوی مخاطبان و منتقدان روبرو شد. در ادامه، فیلم "خانه پدری" (۱۳۸۹) یکی دیگر از آثار جنجالی او بود که به موضوعات حساس اجتماعی و فرهنگی پرداخت و به دلیل محتوای بحثبرانگیز، با مشکلاتی در زمینه اکران مواجه شد و سالها توقیف بود.
عیاری در طول فعالیت هنری خود جوایز متعددی را از جشنوارههای داخلی و بینالمللی دریافت کرده است. او علاوه بر فیلمسازی، در عرصه نویسندگی و تهیهکنندگی نیز فعالیت داشته و با دیدگاه انتقادی و عمیق خود، همواره تلاش کرده تا مسائل و مشکلات جامعه ایران را در قالب آثار هنری به تصویر بکشد. از ویژگیهای برجسته سینمای کیانوش عیاری، میتوان به واقعگرایی، پرداخت دقیق به جزئیات، نمایش زندگی روزمره و دغدغههای انسانهای عادی اشاره کرد. او با استفاده از رویکرد مستندگونه در آثار خود، توانسته است تصویری واقعی و ملموس از جامعه ایران ارائه دهد. سبک روایت ساده، بیپیرایه و گاه تلخ او، باعث شده تا مخاطبان ارتباط عمیقی با داستانها و شخصیتهای او برقرار کنند.