کیانوش عیاری


تاریخ تولد: 1330/02/23
محل تولد: ایران - خوزستان - اهواز
تاریخ شروع مصاحبه: 1395/10/12
تاریخ پایان مصاحبه: 1395/10/29
تهیه کننده
فیلمنامه نویس
کارگردان
محمد رضا علیقلی
کیومرث پوراحمد
شهاب حسینی
رضا فیاضی

کیانوش عیاری، کارگردان، نویسنده و تهیه‌کننده برجسته ایرانی، در ۲۳ اردیبهشت ۱۳۳۰ در اهواز به دنیا آمد. او یکی از چهره‌های شاخص سینمای ایران است که به‌واسطه نگاه تیزبینانه، دغدغه‌های اجتماعی و سبک منحصربه‌فرد خود، آثار ارزشمندی را در حوزه سینما و تلویزیون خلق کرده است. 

عیاری فعالیت هنری خود را در اوایل دهه ۱۳۵۰ با ساخت فیلم‌های ۸ میلی‌متری آغاز کرد. اولین تجربه‌های او بیشتر شامل فیلم‌های کوتاه و مستند تجربی بود که نشان از علاقه و استعداد او در روایت داستان‌های واقع‌گرایانه داشت. در دهه ۱۳۶۰، او نخستین فیلم بلند سینمایی خود با عنوان "تنوره دیو" (۱۳۶۴) را ساخت که در همان ابتدای کار با استقبال منتقدان مواجه شد و توانست استعداد خود را به اثبات برساند

. کیانوش عیاری با ساخت فیلم‌هایی مانند "شبح کژدم" (۱۳۶۵) و "آن سوی آتش" (۱۳۶۶) در سینمای ایران به شهرت رسید. او در فیلم "شبح کژدم" با رویکردی نوآورانه و استفاده از عناصر دلهره و هیجان، اثری متفاوت را ارائه داد که در زمان خود با تحسین زیادی مواجه شد. فیلم "آن سوی آتش" نیز به یکی از آثار برجسته او تبدیل شد و جایگاه او را در سینمای ایران تثبیت کرد. در دهه ۱۳۷۰، عیاری با فیلم "بودن یا نبودن" (۱۳۷۷)، یک اثر تأثیرگذار در زمینه مسائل اجتماعی و پزشکی خلق کرد که موضوع آن پیوند قلب و معضلات اخلاقی و اجتماعی مربوط به آن بود. این فیلم به‌عنوان یکی از بهترین آثار سینمای ایران در زمینه واقع‌گرایی و پرداختن به مسائل انسانی شناخته می‌شود. 

در دهه ۱۳۸۰، عیاری فیلم "بیدار شو آرزو" (۱۳۸۲) را ساخت که بر اساس زلزله بم ساخته شده بود. این فیلم، با نگاهی انسانی و واقع‌گرایانه، به بیان رنج‌ها و دشواری‌های مردم در این حادثه طبیعی پرداخت و با استقبال زیادی از سوی مخاطبان و منتقدان روبرو شد. در ادامه، فیلم "خانه پدری" (۱۳۸۹) یکی دیگر از آثار جنجالی او بود که به موضوعات حساس اجتماعی و فرهنگی پرداخت و به دلیل محتوای بحث‌برانگیز، با مشکلاتی در زمینه اکران مواجه شد و سال‌ها توقیف بود. 

عیاری در طول فعالیت هنری خود جوایز متعددی را از جشنواره‌های داخلی و بین‌المللی دریافت کرده است. او علاوه بر فیلمسازی، در عرصه نویسندگی و تهیه‌کنندگی نیز فعالیت داشته و با دیدگاه انتقادی و عمیق خود، همواره تلاش کرده تا مسائل و مشکلات جامعه ایران را در قالب آثار هنری به تصویر بکشد. از ویژگی‌های برجسته سینمای کیانوش عیاری، می‌توان به واقع‌گرایی، پرداخت دقیق به جزئیات، نمایش زندگی روزمره و دغدغه‌های انسان‌های عادی اشاره کرد. او با استفاده از رویکرد مستندگونه در آثار خود، توانسته است تصویری واقعی و ملموس از جامعه ایران ارائه دهد. سبک روایت ساده، بی‌پیرایه و گاه تلخ او، باعث شده تا مخاطبان ارتباط عمیقی با داستان‌ها و شخصیت‌های او برقرار کنند.


قسمت 1: فایل صوتی روز اول
قسمت 2: فایل صوتی روز دوم